Loppan & Livet

Alla inlägg under mars 2009

Av Loppan - 27 mars 2009 22:22


Ja men siii nu re!!!!

Sku han int va "oätli", o dessutom min son, sku ja ha äti opp honom för länge sen :-D


Natti på er, blir en trött o tidi fredag här. D kan man unna sig, "har ju hela helgen på oss...."


kram


loppan & Nunni

Av Loppan - 27 mars 2009 17:17


Bara måst klämma in de här ännu före vi iilar ner ti bastun. Sunrise Avenue har ju en ny sinkku!!!! hu ha d gått mig förbi??

Den e int liiika bra som vissa av dom bästa tycker ja, men den blir lixom bättre för varje gång man hör den, tycker ja alltså. Alltså nästa gång dom e i stan SKA ja sii dom!


Sunrise ruuulez!!!!


bastukramar,

Loppan

Av Loppan - 27 mars 2009 14:40


.....sku sku vägra äta min mat??? Träd (elär buska) fram o avslöja dig, vem du än e :-D


Nuuu ha ja fått fram 2 veckors matlistor igen o ska sprätta iväg hemåt. Ska ha hem en del grejz på vägen o vi fick bastun ti ren kl.19.00, så d kan bli spänt.


Ännu en vecka e bakom oss, va månne väntar runt hörne...;-)


Vecko--sluts--kramar


loppan 




Av Loppan - 27 mars 2009 08:55


VARFÖR

Ja varför va våffelfåffeldan i förrgår i Swe o igår här hos oss? Int för att d spelar nån roll men. Man undrar sa gösen som efter igår förföljt mig. Han finns i mina baktankar hela tiden, men hellre där än i bakfickan...

Ett våffeljärn uppenbara sig faktiskt i köke igår på eftermiddan. Undrar om d va nån liten vink me i d hela...?

Åt ni nå våfflor då, ni våffeldiggare?

Här ble d bara glasskaka, som sonen ble magsjuk av...sista gången ja försökte ti o fira hans namnsdag..;-P


Solen skiner ida me, helt ljuuvligt, men Kallt som faaan e d!!! I år kommer d säkert o snöa i vappun, sku int alls undra.


Ja ska dela me mig av min enfald ida tänkt ja, mångfald heter d förresten. Ni ska få ännu ett superlätt brödrecept. Rågsemlor fick ja för mig o baka igår. Tycker som känt om o testa lite nytt nu o då, o nu va d dax för råg. Tycker d e lite jobbigt me råg då degen allti e så kliddig, men man vill ju lära sig d me, o faktum e att d int va så jobbigt me den här degen. Mjöla bara händerna rejält när du bakar ut semlorna.


D här behövs för ca.16 st:


5 dl mjölk

15 gr torrjäst

4 msk sirap

1 msk salt

1 dl olja

6 dl rågmjöl

6 dl hiivaleipäjauho (va kan d tänkas heta på sve?) elä vete


Knåda ihop, gärna i maskin, degen ska va klibbig, blir bäst så. Låt vila 30 min under plast o baka sen ut runda bullar. Kyljäs över natten. Jäs sen i 30-gradig ugn en halvtimme. Pensla me ägg o grädda först 3 min i 215 grader, sen 10 min i 175 grader.

D kan behövas mer tid i en vanlig "hemma-ugn". Ugnen här på jobbe e ju jätteeffektiv.


Oukkki, där va d, nu ska ja piila iväg o börja me bolognesen.

ha en superfredag så hörs vi lejjjjter ;-)


kram

bagarloppan



Av Loppan - 26 mars 2009 14:23


Herkkas!

Nu ha ja beställt grejjjer vettni :-) oj oj va ja ha beställt grejjer, oj ojj ojjj.

Mitt livs 1a beställning, o ja beställde, o beställde... o beställde. Har vi denna stund int rikit nå begrepp om va ja ha beställt men en himla massa tror ja d ble. Så va d än e ska vi hoppas att d går att göra luncher av d nästa vecka :-D

D ska nog bli bra d här.....tror ja. Dom verkar ju lita på mig iaf så bäst att hålla skene oppe :-D.


Solen ha skini skunit, skenat, va fan heter d? iaf ha den gjort d HEELA DAN!! Ni ska få sii att den går imoln elä dimper ner nånstans bak horisonten minuten ja stegar ut härifrån...så e d ju allti. Nå, int gör d väl nå, värre saker ha hänt, o kommer garanterat o hända igen...som tex nästa måndag när leveransen på alla mina beställda grejjjer anländer :-)


Gud va trött ja e. D eee så roligt me allt nytt på jobbe nu, men trött blir man. Igår när ja bussa ti Pargas o grekiskan somna ja i bussen! D e int ofta d ha hänt..

Ble bjuden på vernisace (hu skrivs d nu då?) ikväll, på konstmuseét, me sprit o allt, o tavlor då förmodar men dom ska man ju bara sii på. Ja e egentligen ingen konst-människa, föredrar att va lite konstig, men blir man bjuden så. O ögona ska man ju förresten ändå hålla oppe, o på någo ska dom vila, så får man då lite sprit för mödan, kan man ju faktiskt ta en titt samtidigt ;-)


Just d förresten, från konst ti gös. Ja ha beställt gös, väldiga mängder gös.... Va e d för nån fisu? o framför allt hur o vad lagar man av den? hmmm.... tips tas mer än gärna emot.


D här ble svamligare än mina normala svammel-inlägg, konstigt att d kan kännas så bra att "svamla av sig" lite.


NU ska ja gå o byta om, sen hemåååt marsch! Vi har ju en namnsdag att fira :-)


Många långa o krånga kramar från mig,

Loppan




Av Loppan - 26 mars 2009 09:26


Hepp igen!

Sitter o steker mig i mitt rum, alltså på jobbe. Va ska man säga egentligen, kontor låter dumt ju. Ja ja, här sitter ja alltså iaf, måst va about 45 grader varmt härinne, eftersom batterierna int går o stänga av (slugheternas slughet..). Släpa  hit en enorm golvfläkt från hjälpköke o d hjälper lite. D enda dåliga me den e att alla mina tusentals lappar, recept o papper flyger kring i rumme som glada pappersflygplan.


Lagar vegegryta ida. D kom ett önskemål om en vegedag i veckan o nu när vi har nya tider o ja får göra som ja vill kör vi me de ;-) Har vi en soppdag kan vi lika bra ha en vegedag oxå.

Grönsaksgryta alltså, va fan sätter man i en sån annat än grönsaker....?

Ja bestämde mig för garlic, lök, kål, morot o linser. Bryner allt i  olja o curry, sen på me vatten o tomatkross. Hittills ha ja krydda me vegebuljong, salt, sv.peppar, curry, paprika o spiskummin. Int vet ja va d blir, man lär så länge man lever.

Semlorna ja testa igår e åtm en succé! 1a gången sen skoltiden lyckades ja få riktigt såna fotbollsrunda mjuka semlor :-)

Recepte ska ni få om ni vill, piip bara till så lägger ja ut d. D va ett sånt man gör degen dagen innan o nästa morgon bakar ut bröden.  


Ja o så d viktigaste ida, vi ska FIRA Nunski Balunski. Åtm i min kalender står d nämligen Manu, Manne, Immanuel, Immo, Emanuel & Immanuel. Namnsdag alltså, hans namn Manolis kommer ju på riktigt från Immanouil på grekiska, o int för att ja vet när grekerna firar Immanouil men här gör vi d alltså ida :-D Så nu vet ni d.


Återgår ti grytputtre....hoppas vi siis snart igen


Kram 



Av Loppan - 26 mars 2009 07:10

Hejjj på dig, o god god goder morgon!


D blir kortkort nu, måst iväg o handla piiiimä. Vi handlar fortfarande i SALE här nära, nästa vecka ska vi få igång beställningar o annat, så då uteblir morgongymnastiken :-D

Konsti morgon ida, föräldrarna va i stan (läs inklämda hos oss) för dom åker ti Tjeckien ida. Fick alltså  sova lite längre, o ååååka ti jobbe (vadå lyx?) o nu baa snurrar d i mitt lilla huvu :-D

Bloggar igen lite senare!


tjopp

loppkramar 

Av Loppan - 25 mars 2009 13:55


Tjiiii fick ja för att ja int orka ta itu me d här igår kväll. Nu sitter ja halvhysterisk o försöker hitta på material ti kvällens lektioner.Vaaaad ska ja hitta på åt dom???? snälla snälla bra förslag, nåt roligt du minns från nån språkkurs kanske? D står stilla i mitt huvud :-O


Tack ren nu,


loppan

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards