Loppan & Livet

Alla inlägg den 3 mars 2009

Av Loppan - 3 mars 2009 08:02

Rullader va d visst du kalla d :-D

Kanske Mangeltussen gillar den här bilden bättre... ;-)

Av Loppan - 3 mars 2009 07:21


Måråååån i stugan!

Här sitter man igen, på ett tomt tyst & mörkt jobb. D enda som hörs e kylarnas surrande, knattret från dansande fingrar på tangentborde,  o så vattnet som dripp droppar från mitt hår. Djiiiiiii va d snöar ida!!! Såg ut som snötroll båda två när vi va framme vid skolan. Avskede ida gick förresten nässstan lika bra som igår, åtm inga tårar. 


Ska laga lamm här ida, på mitt egna lilla grekiska vis, alltså som ja lärde mig (jo en del positiva saker har ja i bagage ja fick me mig från Kreta...) dom åren jag kocka på Aposperida. Kan ju skriva ner recepte om nån av er vill testa. Personligen e d d absolut bästa sätte jag vet att tillaga lamm.


Du behöver alltså:

-lamm ;-) ingen aaaning om vaför parts av djure elä så, ja ha ju kocka i Grekland, där används allt :-.

-potatis

-vitlök, salt, svartpeppar & timjan

-citron

-olja

D va allt faktiskt! Lättlagat e d oxå, d mesta sköter sig själv, bara du hjälper till lite på traven, elä kanske lamm int travar? nää, int i d här skede åtm..


Alltså, tibax ti matlagningen. Skala o skiva vitlöken. Blanda salt & peppar o rör runt vitlöken i detta tills den e helt täckt. Stick me en vass kniv hål i köttet o stick in vitlöksbitar, gärna 3-4 per köttbit. Skala o klyfta potatisen i ganska stora klyftor. Släng sedan kött o potatis i en stor ugnsform. Häll över olivolja & citronsaft (+lite vatten om man vill), salta o peppra ganska rejält o lägg till timjan. Hela vitlöksklyftor kan oxå användas om man vill.

Täck me aluminiumfolie o baka i ugnen, 175 grader varmlufts i 1,5 timme about. Beror som vanligt på ugnen.

Ta sen bort folien o sätt tibax i ugnen (du kan gärna ösa över kött o potatis me skyn några gånger) 200 grader i  0,5-1 timme. Beror på hur du vill ha köttet. Sen e d bara o äta, helst me fingrarna o rödvine ska serveras ur vanliga dricksglas, glöm int d ;-)


Jappidapp, annars vet Gustavssonskan int mycke ida. Ska ha hem en karl ida, en hårig pussglad en. . . .


Kramar, o ha en alldelser särskilt fin dag!


lammloppzet




Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards