Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

Vart skena gösen???

Av Loppan - 26 mars 2009 14:23


Herkkas!

Nu ha ja beställt grejjjer vettni :-) oj oj va ja ha beställt grejjer, oj ojj ojjj.

Mitt livs 1a beställning, o ja beställde, o beställde... o beställde. Har vi denna stund int rikit nå begrepp om va ja ha beställt men en himla massa tror ja d ble. Så va d än e ska vi hoppas att d går att göra luncher av d nästa vecka :-D

D ska nog bli bra d här.....tror ja. Dom verkar ju lita på mig iaf så bäst att hålla skene oppe :-D.


Solen ha skini skunit, skenat, va fan heter d? iaf ha den gjort d HEELA DAN!! Ni ska få sii att den går imoln elä dimper ner nånstans bak horisonten minuten ja stegar ut härifrån...så e d ju allti. Nå, int gör d väl nå, värre saker ha hänt, o kommer garanterat o hända igen...som tex nästa måndag när leveransen på alla mina beställda grejjjer anländer :-)


Gud va trött ja e. D eee så roligt me allt nytt på jobbe nu, men trött blir man. Igår när ja bussa ti Pargas o grekiskan somna ja i bussen! D e int ofta d ha hänt..

Ble bjuden på vernisace (hu skrivs d nu då?) ikväll, på konstmuseét, me sprit o allt, o tavlor då förmodar men dom ska man ju bara sii på. Ja e egentligen ingen konst-människa, föredrar att va lite konstig, men blir man bjuden så. O ögona ska man ju förresten ändå hålla oppe, o på någo ska dom vila, så får man då lite sprit för mödan, kan man ju faktiskt ta en titt samtidigt ;-)


Just d förresten, från konst ti gös. Ja ha beställt gös, väldiga mängder gös.... Va e d för nån fisu? o framför allt hur o vad lagar man av den? hmmm.... tips tas mer än gärna emot.


D här ble svamligare än mina normala svammel-inlägg, konstigt att d kan kännas så bra att "svamla av sig" lite.


NU ska ja gå o byta om, sen hemåååt marsch! Vi har ju en namnsdag att fira :-)


Många långa o krånga kramar från mig,

Loppan




 
 
Ingen bild

Kent

26 mars 2009 18:56

Gös är en jättegod fisk. mums vattnas i munnen redan.
Ska leta upp lite recept åt dig.

 
Ingen bild

Kent

26 mars 2009 18:58

ett kilo benfri gösfile
salt och peppar
små kokta potatisar, får du inte tag på liten potatis, köp stor och låt gå i potatisskalaren ett tag till lämplig storlek.
grovhackad dill
200 gram smör
½ charlottenlök
1 msk vitvinsvinäger
1 äggula
1 msk senap
gräslök
grönsaker, gröna ärtor, gröna bönor, morötter? det mesta funkar.

stek gösen med skinsidan nedåt tills den är nästan genomstekt, en rå kärna i filen är inte fel det heller.
koka potatisen, stek den snabbt i smör och grovhackad dill.
gör en reduktion av vinäger, hackad charlottenlök, och 2 msk vatten. tillsätt äggulan och senapen till reduktionen, smält smöret och mixa i det i reduktionen med hjälp av en stavmixer, äggulan och senapen kommer binda så att det blir en sås. smaka av såsen med salt och peppar.
koka eller värm grönsakerna.
lägg upp rätten och strö hackad gräslök över.

mer sommar än så här blir det inte i slutet av mars

 
Ingen bild

Kent

26 mars 2009 19:01

4 pers.)

800 g. gösfilé
salt och peppar
1 knippa sparris
4 rödbetor
150 g. färska champinjoner
Olja till stekning

VINSÅS
2 dl vitt vin
1 msk finhackad gul lök
75 g. rumsvarmt smör
2 msk fint skuren gräslök
Vitpeppar

Krydda fisken med salt och peppar.
VINSÅS: Koka ihop vinet med löken tills ca 2 msk återstår. Vispa ner smöret lite i taget under kokning. Ta kastrullen från värmen och blanda ner gräslöken. Smaksätt med vitpeppar.
Ansa och skär grönsakerna i mindre bitar. Hetta upp lite olja i en stekpanna och stek dem mjuka. Krydda med salt och peppar. Ta upp grönsakerna och håll dem varma.
Stek gösfilén på hög värme med skinnsidan neråt först. Håll en stekspade på filén så böjer den sig inte. Stek i ca 1-2 min. och vänd sedan på fisken. Efterstek på eftervärmen i ca 1 min. Servera med grönsakerna och såsen!

 
Ingen bild

loppz

26 mars 2009 19:13

deeeee lät göttt! när bjuder du?

 
Ingen bild

Spindelmamman

26 mars 2009 21:31

Vilka underbara besökare du har! Som lämnar recept å allt! Här sken solen hela dagen oxå. Plusgrader. 8. Skinit tror jag det heter, men SER KONSTIGT UT:)KRAMIZ från Trötter

 
Ingen bild

Kent

26 mars 2009 21:42

Kom hit bara. Nog slänger jag ihop nå gott nog.
En Stifado kanske...?

 
Ingen bild

loppz

27 mars 2009 08:54

tar tåge imo bitti ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards