Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

Immanouil i grönsaksgrytan

Av Loppan - 26 mars 2009 09:26


Hepp igen!

Sitter o steker mig i mitt rum, alltså på jobbe. Va ska man säga egentligen, kontor låter dumt ju. Ja ja, här sitter ja alltså iaf, måst va about 45 grader varmt härinne, eftersom batterierna int går o stänga av (slugheternas slughet..). Släpa  hit en enorm golvfläkt från hjälpköke o d hjälper lite. D enda dåliga me den e att alla mina tusentals lappar, recept o papper flyger kring i rumme som glada pappersflygplan.


Lagar vegegryta ida. D kom ett önskemål om en vegedag i veckan o nu när vi har nya tider o ja får göra som ja vill kör vi me de ;-) Har vi en soppdag kan vi lika bra ha en vegedag oxå.

Grönsaksgryta alltså, va fan sätter man i en sån annat än grönsaker....?

Ja bestämde mig för garlic, lök, kål, morot o linser. Bryner allt i  olja o curry, sen på me vatten o tomatkross. Hittills ha ja krydda me vegebuljong, salt, sv.peppar, curry, paprika o spiskummin. Int vet ja va d blir, man lär så länge man lever.

Semlorna ja testa igår e åtm en succé! 1a gången sen skoltiden lyckades ja få riktigt såna fotbollsrunda mjuka semlor :-)

Recepte ska ni få om ni vill, piip bara till så lägger ja ut d. D va ett sånt man gör degen dagen innan o nästa morgon bakar ut bröden.  


Ja o så d viktigaste ida, vi ska FIRA Nunski Balunski. Åtm i min kalender står d nämligen Manu, Manne, Immanuel, Immo, Emanuel & Immanuel. Namnsdag alltså, hans namn Manolis kommer ju på riktigt från Immanouil på grekiska, o int för att ja vet när grekerna firar Immanouil men här gör vi d alltså ida :-D Så nu vet ni d.


Återgår ti grytputtre....hoppas vi siis snart igen


Kram 



 
 
Daniel

Daniel

26 mars 2009 09:56

Låter hur smaskigt som helst, bjuder du på bröd!?

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Ingen bild

loppz

26 mars 2009 10:02

d e väl klaart ja gör, e man bagare så e man ;-)

 
Ingen bild

hellu

26 mars 2009 10:32

Hola Loppan!
Maistuis varmaan mullekin tuo herkullinen kasvishässeli, jota tänään loihdit nälkäisille! mmmm...
Kysyit, että olenko lomalla täällä Kanarialla, ei tyttöseni, asun täällä, olen asunut jo neljä-viisi vuotta, riippuu miten sen laskee, olin välillä Suomessa vähän järjestelemässä asioitani. Joten tällainen Kanarian mummeli sulle kirjottelee.
Oikein paljon onnea Manolikselle nimipäivän johdosta!
Nyt mun on kiiruhdettava, opiskelen nim. espanjaa täällä ja tänään taas tunnit ja sen jälken menenkin vesijumppaan. Olen sairaseläkkeellä ja pitää vanhaa (melkein 57 jo!) kroppaa hoitaa.
Mukavaa päivän jatkoa ja toivottavasti aurinko paistaa sielläkin.
Halaus!
mummeli

 
Annette

Annette

26 mars 2009 12:06

Tjo ho gumman! Har inte glömt bort dig bara så du vet men har lite häcken full i två dagar nu :S Men så fort jag sitter ner ska jag både läsa i kapp o kommentera.. Jaag lovar!! Allt bra annars? Kramis

http://arom.blogg.se

 
Ingen bild

loppan

26 mars 2009 14:22

jooo du Annette, allt e så bra så ;-)
Hoppas lika där på andra sidan :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards