Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 12 januari 2015

Två små lyckohyllor

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13

Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som utlöste rippen den här gången, men d e 3e gången nu på en kort tid så jag håller på o funderar om hans diet lite.

Efter att vi börja me rått kött har han överlag mått bättre. Inga rippen på över 6 månader, vikten gick upp o öron + ögon hölls rena o fina. Allt verka bra. Tills d int va d mer.

Jag tror ju nog lite på stressmage, så d kan väl till o me hända att d e just desamma va han äter. D händer när d händer. Men det känns oxå lite konstigt, då han typ aldrig får rippe när d händer/har hänt nåt jag vet att han stressar över, som FRÄMMANDE främmande på besök, bilåkning eller veterinärbesök.

Senast han var så här dålig var ju hans levervärden avvikande, men inte ville dom undersöka d dess mera för d. Han fick tukilääkitys för levern o eftersom d blev bra me d va d ingenting mer. Sen va han ju oxå bra länge, över hela våren, sommarn o hösten. Men nu e vi tibax på noll igen   


Jag orka int me fler gissningar hos vetten, känner inte för att mata i honom mera antibiotika heller, så d blev rippehoito kotikonstein den här gången. Han fasta 1,5 dygn o börja sen äta kokt sej i mycket spad o med lite piimä o mjölksyrebakterier, i många små portioner under dagen. Ida kom d en riktig liten lort ur honom (JEEEEEEEEE) så ikväll eller imo ska han få liiite mera mat, men jag tror vi håller oss till kokt fisk några dar iaf. Efter d ska jag börja försiktigt med kött igen, men kanske bara 2 sorter nu en månad eller så, o så sakta ta me dom andra oxå, så ser man om han reagerar på nåt av dom.


Sen har jag tänkt testa lämna bort knoplorna helt. Han har ju ätit spannmålsfritt ren nåt år, men jag vet int hur d e me stärkelse egentligen. Vet att många hundar e känsliga för all sorts stärkelse, oxå från potatis, majs, ris osv. En chansning men va har jag att förlora? Istället för piimän ska han få mjölksyretabletter o eftersom en del vitaminer o näringsämnen faller bort (knoplorna) måste han oxå börja få åtm extra kalcium o d-vitamin. I mitt desperata sökande hittade jag en intressant artikel om linfrökross. Också på flera andra ställen har jag läst att linfrökross kan vara bra för hundar med just stressrelaterad rippe. Så det ska vi alltså oxå testa. D e nu så långt jag har kommit so far, o d får räcka, for now. Ja känner mig som ett jävla russin me alla dessa rynkelskrynklor. Om ungarna ger mig gråa hår så vet ni by now va doggen ger mig, förutom alla pussar o all kärlek o motion förstås   

Om nån har någo liknande erfarenheter eller tips eller så får man mer än gärna skriva åt mig!! här i kommentarerna eller så rikit per mejl (loppan@mail.com). D e så otroligt frustrerande o tungt att doggen int mår bra hur jag än försöker mata honom rätt   


Men ja, där kom lite av mina Tito-funderingar först. Egentligen hade jag tänkt blogga om mina små hyllerihyllor i köket. För oxå om d har känts lite uppförsbackigt här nån dag nu så gör dom där hyllorna mig lite lycklig. E d konstigt? Jag märkte idag på jobbe, mitt i allt pellava-rusto-paasto-öljy-lisät-fladder, att jag för bara en liten sekund tänkte på mina nya hyllor, o då blev jag GLAAAAAAAD! Visst e d härligt  me sånt? Ni ska få se dom nån vacker dag. Jag bara väntar på att min skylt kommer, sen ska jag ta bild, när d e kompleeeeee, som vår grekiska praktikant säger   


Hejs Svejs från oss!


 





 
 
Ingen bild

Annan husse

12 januari 2015 19:24

Kanske han brås på mig? Min mage har alltid varit mer nervös än resten av mig...

 
Ingen bild

Master

12 januari 2015 20:35

Strongt av dig att orka blogga trots alla motgångar. Kämpa på bara lilla vän!

 
Ingen bild

Hundmatte

14 januari 2015 00:05

Så gullig han är! Hoppas han snabbt blir frisk och hålls frisk också! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Av Loppan - 11 juni 2014 19:50

Sista delen av uppgiften kvar. Försökte börja igår kväll, men d ba skar sig i huvu. En massa idéer men dom kommer liksom inte ut som dom ska. Ja fattar int vafför jag har så jääkla svårt att koncentrera mig nuförtiden. Har huuuur mycke minnen från ...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015
>>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Skapa flashcards