Loppan & Livet

Alla inlägg under oktober 2010

Av Loppan - 4 oktober 2010 15:03

..sitter ja här, hemma. I köke surrar bykmaskinen på. Annars e d tyst. Sonen e iväg ti en kompis (jublar inombords, d gör honom såå gott!). Ja for tidigare från jobbe ida, då ja va dum enough att ta en beställning ti helgen. Skit samma, kan va skönt me nå o tänka på. Ja ska laga smörgåstårtor ti Söndag, riktigt kul egentligen.


Ja skrev av mig ida, alla mina känslor o all ilska kom ur mig. Jo, för visst e d arg ja e, d ha bara tagi mig den här tiden att förstå d. Arg för att nån tar sig rätten att krossa mina drömmar. Int på flit visserligen men ändå. Följderna e dom samma.  Nu ska ja bara ta mig opp ur d här, få all ilska bearbetad, sen får vi sii hur d går. Hoppe har man ju, hur huvudlöst d än kan låta. Ja tror iaf ja e på väg, d händer saker, saker man int alla gånger förstår elär behöver förstå. Ja måst passa på o skriva här, ett stort förlåt ti alla dom som ha fått pustar av min ilska över sig, helt oskyldigt. D e int meningen  .


Ja stod vi köxfönstre för en stund sen, titta ut på solen o dom granna löven. När ja vände mig om fastna blicken på kylskåpet. Ja knäppt en bild, vet int vafför. Hur ser era kylskåp ut? fullproppade me shitt elä helt tomma? Ja försöker rensa vårt nu o då, allt från recept ti etiketter verkar dra sig till d. Just nu finns där bara en samling av mina bästa bilder.

 

Så hitta ja en bild på Nunni från Högholmen. För dom som int vet heter han alltså manolis o tilltalsformen enligt grekisk grammatik e Manoli .

 

Dagens efterrätt knäppte ja oxå ett kort på. D va min egna lilla version av ris á la Malta, me jordgubbssylt o hackad mörkchoklad. Gött.


 

Där va d. Nu ska ja bara vänta på sonen. Han har simning i kväll o ja SKAA ut o springa en länk.


Kramar


loppan




Av Loppan - 3 oktober 2010 13:11

...elär quality time så alla förstår. D e va vi har igen sonen o jag, quality time, bara han o jag, som förr i tiden....

D va vi 2 i ett tidigt stadie, sen hoppa d in nån ibland, nån man trodde att sku va där för alltid, nån man trodde va den där som saknades, men int ble d ju aldri så för d...o int lär d ska bli heller.


Man undrar ju sen, va d kan va för en mening me allt som dom säger. Int kan d va nån god mening iaf, i att först älska o njuta, o sen lida o gråta, gång på gång. E meningen att man ska bli stark? för d blir man kanske, åtm starkare, men oxå kallare.


Nåja, int va d så här ja sku börja bloggen. Ja sku ju berätta om vår fabulösa äppelpaj.

Denna gång ble d en "riktigt" gluttfri, alltså den va gluttfri från början, själva   recepte. Man e av erfarenhet lite skeptisk, men man måst ju testa ändå   .

Den här kakan fick helt klart godkänt (10+) av både sonen o mig. Då recepte klipps & klistras in i sonens lilla receptbok, då vet man.

Den va supersafti o söt o god, nästan lite segt kladdig oxå. Pöörfekt!

   

För en kaka behöver du:

-smör, farinsocker & kokosflingor till formen (23-24cm avtagbar kant)


-4 msk potatismjöl (ja tror d sku bli bättre me 8-10msk)

-4 dl farinsocker

-2 tsk bakpulver

-1 tsk vanilj

-2 dl kokosflingor

-150 gr smör

-2 ägg

-1 dl vanilj.jog

-3-4 små äpplen (kärnade klyftade)


Blanda dom torra ingredienserna. Blanda i smöret till en smulig deg. Rör i äggen o jogen o blanda ti en slät smet. Häll i formen o stick in äppelklyftorna. Grädda i 175 grader 35-45 min. Låt kallna o ät me vaniljsås. Efter d här kan du sen förbereda dig på en ordentlig länk i höstruske. Du kan nämligen ändå int äta bara 1 bit...   


Söndag=Slappedag, vafför e d så? Vi ha vari helt otrooligt slöa ida, visst va vi ut en sväng, men jämfört me gårdagen va dagens tur som en liten fis i vinden. Ha nu sen diska, bykt o bädda, men där e d. Dammsugningen väntar, o väntar...o väntar. Kanske ja sku ta itu me d nu då? Ikväll ska här kokas korvsoppa på sonens önskan.

Ja undrar om Pupsik me baken o maaken ha kommi fram safe & sound. Hoppas d.


Jo nej, nu ska här städas. Imo kväll ha  ja tänkt mig ut på länk igen, för länge sen sist.


"Jag kan sammanfatta allt jag lärt mig om livet med 3 ord. Det går vidare"


Kram,

Loppz

Av Loppan - 2 oktober 2010 15:52

Lycka o lidande, om vartannat, d tyxx va live i ett nötskal. Nötter kan man köpa i en nöttt-butik säger Nunni.

Anyway, ha haft en superb förmiddag. Starta kl. 11, målet var att gå tills Aura å e slut... Sagt o gjort, vi gick o vi gick, kanske nu int tills ån slutar, för ja har ingen aning om var den slutar, men ti Halinen gick vi, o vatten-va-d-nu-e-för-nå-grejen. D va såååååå fint, sååå vackra färger, sååå vackra ställen, man ble rikit glad. Kameran gick het o några bilder lyckades till o me. Nunni traska så duktigt o ja rikit såg hur han mådd bra. Dom små stunderna mår man gött som mor   . Nåja, 4,5 timme va vi iväg, o nu känns d nog i både ben o fötter. Men roligt va d, o gott gjorde d!


Ja hitta ett mess på tellefjongen igår. D ha kommi av Nunni nån morgon i veckan. Ja tycker d e lite bra:

"Ha jag jort alt nu moronmol klet pommej tvetta tendärna"   


Från ett ti 25, nu ska ja int blogga mer. Herr Nunni vill skala potatis o ja ska börja me fisun. D blir lax ida, Nunni ha lova äta   .

Sen ska vi ännu baka en äppelkaka ida, på dom sista äpplena från Hugos.


Heppsidepps,

ha en skön lördag!


loppekramar


                           

Av Loppan - 1 oktober 2010 07:40

Min humor börjar aj aaj aaaaaaaaj verkligen sjunka djupt nu, när ja sitter här o hör Bertil i skallen o skrattar för mig själv, men Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, va gör väl d, så länge man skrattar?



D e nå feeeel på mig ja veeeet, men nu går d säkert om, elä nå...


Tajt me bloggartid här nu, då ja ha fumla me semlor o annat, men vi tar d kortkort. Fredag ida JIIIIIIIIIIIIIIIHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!

Kort dag dessutom, snäppe längre dock än min kjol ha ha  .

I eftermidda ska vi o hälsa på moren me den försvunna tåklumpen. Ja hoppas allt går bra. O ikväll e d bastutajm. En pööörfekt Fredag.

En laxmedaljong slog mig när ja gick ti jobbe ida. D sku kunna va lite gott ti lördagsmat, ugnsbakt på såndärnt grovt salt, d e mums d.

Nåja, först ska d lagas indisk linssoppa här, o ugnsäpplen herreguud, dom hadd ja glömt!

Baka oxå en gluttfri äppel-mandelmasse-kaka igår som ble väldigt lyckad trots stämningen...nej nej, ja bara skämtar, lite....

Ska lägga opp d recepte oxå bara ja hinner.


kramar så länge & ha en SUUUUUUPER-SKÖN helg!!!!


loppan

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards