Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 6 februari 2009

Tuplapukki elä Tuplaspukke?

Av Loppan - 6 februari 2009 17:29


Goderkvälller,

D ble ti lite FredagsFiras här ikväll, vi ha just avsluta vår zuperba festmiddag som bestod av ti-tusen-fyllda bagels (salami-mozzarella för nunni, chicken-bacon fuer mich), o sen Arnolds ultimata sockerbomber ti efterrätt, d eeee så rätt ;-). Orsaken ti festligheterna e jag. Ja just d, jag....

Sku d int va för att ja kan va så innnn i söder effektiv när ja riktigt vill d, då sku vi nog hänga på Kringlan ännu, Nun o jag. Men trött som ja va (kanske just däfför) fick ja i princip allt klart för morgondagen redan före kl.16, så vi behövd int allllls bli där längre idag :-D

Trippa glatt hem via Arnolds iställe :-)

Sku sen ta en öl ti maten (tipaton tammikuu e ju slut o morsan snäll som hon e har allti några öl me sig när hon kommer hit) ;-). Där stod dom ju kvar i kylen, o såååg så attraherande ut, så ja tänkt, "en öööl ti maten kan man ju allti ta...."

Va ja int märkt va att ölen va en TUPLASPUKKE, elä va den nu heter, 8,5% stark.....

Nåja, d där e ju bara en siffra, elä två ;-) o ölen smaka ganska gott iaf, fast d svirra till lite i huvu när ja hadd klunka halva.

Punsch passar oxå bra när man hittar på små festligheter som denna, fast bara en, o en o en :-P

Ja baaa skojar, ja SKAAA lägga mig tidigt o vakna i tid (tror jag, e int ännu rikit säker på om ja hellre bord eftersträva d där prise Herr Bauer yttra sig om tidigare ida...)

Har ju jobb imo ju...

Hallediidundadun diidel o daadel

Tänkt ja sku lägga in ännu ett recept på superbröd här. Ha hittills aldri misslyckats o d e relativt simpelt precis som havrepuckarna (sori eva....)

Om d nu sku va så att ja ren ha lagt in d här tidigare så får ni ha överseeeende, ja kan ju va lite tankspridd..


Triangelsemlor


0,5 l wasser

50 gr mjölkpulver

20 gr torrjäst

15 gr salt

25 gr socker

o så skvätter man i lite olja elä smält smör oxå

psst, mjöl kan man oxå pröva lägga i, ca. 850 gram brukar va bra ;-P


Bara knåda ihop allt. D ska bli en mjuk slät fin deg. Låt den vila under plast 15 min o dela den sen i 2. Rulla bollar av dom o kavla ut ti rundlar. Dom delar du sen me en pizzaskärare ti 8 trianglar (alltså 16 sammanlagt) o låter jäsa.

Grädda lite som du tror din ugn funkkar bäst. Ja brukar köra (efter pensling me wasser) 3-4 minuter 200 grader o sen 10-12 min 175 grader.

Supergoda lite söta semlor!


Ska tassa tibax ti Nunni, SVTB o mitt punschkaffe nu

Ha en ljuvli fredag (visst e d d?...) o helg!


kram

Tupla-Lotta




 
 
Breezie

Breezie

6 februari 2009 18:15

fyllda bagels lät gott. Öl? Nja inte så förtjust. Men en het sommardag måste jag bara ha en iskall öl ;)

http://breezie

 
Ingen bild

sommar-loppan

6 februari 2009 18:20

Breezie, vi har ganska varmt inne ;-)

 
Ingen bild

den goda bagerskan

6 februari 2009 18:28

sorry nu kära barn, försökte laga så här men det blev bara litet spad...Ska det faktiskt inget mjöl alls i dessa semlor?????
Din tankspridda kock!!!!

 
Ingen bild

mor i stugan

6 februari 2009 18:30

oj oj oj jag ska nog bara hämta I öl i framtiden, om du blir så där virrig av en burk starköl!!! Har för mig, jag med, att det borde vara nåt slags mjöl i degen?? Men kanske detta är något modernt påfund, som jag borde pröva?

 
Ingen bild

ojj ojj ojjj

6 februari 2009 18:32

Jamen, jomen jamen :-D
Hur skaaaa d gå när ja bli ÄNNU äldre???
mjöl ska d va, vanligt vete o 850 grammaria

 
Ingen bild

Lisa

6 februari 2009 18:32

Hallå dubbelbock där! Kul sämmelrecept. Kanske lätt att knåda?

 
Ingen bild

loppan

6 februari 2009 18:34

ajj ajjj va ni e snabba o piika mig era elakingar :-D
ha lite förståååååelse då, människan e ju tröitttå!!

 
Ingen bild

mor i stugan

6 februari 2009 18:36

men oj där står ju mjöl i slutet!? Märkte jag det inte? För inte har du väl fått det inskrivet nu senare?? Va vet jag? Sorry om jag missade det. Men nån annan har visst också missat det???

 
Ingen bild

loppan

6 februari 2009 18:37

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sidu ;-)

 
Ingen bild

ölleverantören

6 februari 2009 18:38

Men visst är starköl ju godare än vanligt, bara man har förstånd att dricka mindre av det o i långsammare takt. Inte kan d ha varit sååå starkt i alla fall efter det krävde en punsch på.....

 
Ingen bild

loppan

6 februari 2009 18:40

Så däär stark då? nå INT e d nu godare int! men nu sjunker d ju förstås....he he

 
Tomas

Tomas

6 februari 2009 18:48

Doppelbock är mitt favoritöl!! En sån skulle det vara nu! :)

Men jo, dom är ganska starka :)

http://tomaskarls.wordpress.com

 
Ingen bild

doppel-loppan

6 februari 2009 18:53

finns fler i kylen, kör snabbt tomas :-D

 
Ingen bild

icke finne

6 februari 2009 19:01

förlåt men vad betyder tuplaspuke?

 
Ingen bild

tupla-finnen

6 februari 2009 19:16

Spukke e ju spurgu, som i sin tur väl betyder sp.. s... va heter d, fyllo kanske? o tupla e antingen en choklad elä så dubbel, elä alltså en dubbelchoklad ;-)

 
Breezie

Breezie

7 februari 2009 09:33

Ahhaaaahhhaaaha jaha ok ja men då kan jag ta en öl också för vi har också varmt inne ;P

http://Breezie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards