Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 15 april 2009

naken vappu.....vah?

Av Loppan - 15 april 2009 14:35


Alltså ha ni märkt en sak? ja gjord d just, o d slog mig nästan av stolen. D e ju VAPPU rikit just!!! Herkkas o meloner, hu ha d gått så fort framåt? Å andra sidan, som solen vräker ner därute får man nästan Vappu- & Vårdbergsfiilis, men ändå :-)

Före d smäller ska vi ännu hinna me en liten trulletripp ti Svenska Landet, men d lär ska bli en snabb kortis, elä en kort snabbis då :-D


D e alltså bara några fjuttiga fjuttdar tills d ska flottas munkar o lagas mjöd, korkkas skumppa o blåsas ballonger. Huuur roligt som helst juuuuuh.

Förra åre samla Nunni dock så mycke tomflaskor på Vårdberge att d hela ble en aaning genant.... Men ja kund ju int neka honom, han va sååå flitig, o lika bra som att flaskorna ligger kvar tills nån slår sönder dom..

Han fick runt en tia om ja int minns fel, så d va ju värt d...väl...elä?


Nu ska ja slita av mig mina mjöliga kläder o studsa ut i solskene (nej int naken). Ska int bara hämta hem en karl ida, utan två...;-P


Hej förresten, hur brukar DU fira vappu? va brukar ni äta va brukar ni dricka, vart går man o vart int? när slocknar man o vem gör d först?


LoppeKramar


På vappun firar även hundarna i FinDland. Tur att den int lyfte...





 
 
mia

mia

15 april 2009 16:25

hahaha tusen tack så här i efterskott =)

Hur är det med dig då? haft en bra påsk?

Kramen

http://www.mizzmias.blogg.se

 
Ingen bild

queen Lizzy

15 april 2009 17:17

Å VAD är VAPPU?? eller vad det hette???

 
Ingen bild

den som lämnade in dom...

15 april 2009 17:19

Nunni fick nästan 20 euro för sina flaskor! Inlämningen skedde i två repriser och han fick cirka 10 euro för båda.. Så inte så illa inte! Han var faktiskt duktig.

 
Ingen bild

kalender-kalle

15 april 2009 17:39

Vappu av Valpuri av Valborg som i valborgsmäss - här talar just ingen om 1sta maj! Nu lärde du dej nåt...

 
Ingen bild

almanacks-alma

15 april 2009 17:42

Och sen Vappen på svenska av Vappu på finska...Glada Vappen på er alla, såhär litet i förskott!

 
Ingen bild

mor med hostan i stugan i skogen

15 april 2009 19:12

Sku ni inte vappa på båten??

 
Ingen bild

löppA

15 april 2009 19:32

jooo, påsken va mysig, o nu närmar sig sommarn me stormsteg!
O ti Lotten, vappu som du nu vet, e Valborg. Där kan du tacka kalender-kalle o almanacks-alma elä va faderullan dom nu sa sig heta denna gång....

 
Ria

Ria

15 april 2009 20:15

tack för att du tittade in hos mig :) jag har faktiskt 6 hundar! hehe tror nog 10 såna motsvarar en dansk... ;)

http://ria.bloggagratis.se

 
Lasse W

Lasse W

15 april 2009 20:23

Hejsan svejsan.. Tack för ditt inlägg. Hoppas allt är bra med dig och att livet leker.. (så gott det går).. Solen och värmen är här.. snart så är det sommar och det är så jävla skönt. man kan sitta på café och bara njuta till 100%.. Har du lust att ta en fika nån dag eller... Kram Lasse

http://lassewannberg

 
Ingen bild

fikarn

15 april 2009 20:41

jo en fika sku passa fint, men hur löser man d?internetcafé eller ;-)

 
Lasse W

Lasse W

15 april 2009 21:22

Tror att jag helt glömde bort vart du bor,, Ha Ha .. Ja ja.. Man får väll ta sig till åbo i sommar... :-) Eller om du skulle komma över till Sverige så måste du ta en fika med mig.. Trevlig Vappu på dig. Kram LW

http://lassewannberg

 
fruborderline

fruborderline

15 april 2009 23:06

Tackar ...ja lite jobbigt är det ju men måste försöka hålla huvve ovanför ytan...

Hoppas allt är väl med dig !!

kramar

http://fruborderline

 
Ingen bild

stefan

16 april 2009 05:20

Aha! ska du till Sverige! Då kan du köpa mandelbiskvier och svensk kassler till mig! g Jag har fotfarande inte hittat nyponsoppa..Vappen firas med lite mjöd här på Nybacka. Ni som undrar hur mjöd smakar..lite som norrlänska national drycken Trocadero!

 
Ingen bild

loppan

16 april 2009 08:05

aj mandelbiskvier, duger int min gamla påse ja har kvar i köksskåpe?:-D Kassler tror ja mor har i frysen än o va va d mer...nyponsuppe får ja faan ta o skicka ti dig från metropolen Åbo :-)
pst, mandelmassa finns oxå, o TORSKROM :-)
(men dom rör du int!!!!)

 
stefan

stefan

16 april 2009 13:18

Nja..Att det ska finnas nyponsoppa i Åbo..de tror jag inte på? :) Sen att det inte finns falukorv och svensk kassler i detta land är helt obegripligt??!! Mums mums saknas här å..cocosbollar måste man far till IKEA för att få..Men jag ska banne mig lämna in en lista med fina produkter till S-market i Pojo så kommer de att öka omsättningen med 367% varje månad! :)

http://www.stefansvedberg.wordpress.com

 
Ingen bild

L8

16 april 2009 13:39

förlåt mig om ja e brutalt ärlig, men svensk falukort E INT gott. Tacka vet ja sininen ja koffi sininen ja koffi :-)
Ge mig adressen så ska ja sii till att du får bjuda frugan på nyponsoppa o vips nån kväll :-)

 
Ingen bild

loppan

16 april 2009 13:42

o d ska ja säga dig ännu stefan, att riktiga fluffiga kladdkokosbollar (förstås va dom int svenska men...) ha jag i min egna behändighet vispa fram i ett 40gradigt kök på Kreta, så deeessssså! o turisterna tjoa :-)

 
Ingen bild

stefan

16 april 2009 13:54

det finns falukorv som inte är så god..men i mitt kök skulle ALLA gilla min korvsås eller falukorv i ugn!

 
Ingen bild

körven

16 april 2009 14:11

Du menar d ja.....

 
Ingen bild

mor med hostan i stugan i skogen

16 april 2009 17:52

Jo Stefan, mor i stugan i skogen har nog ännu en kassler i sin frys... blivit glömd liksom! Bara så du vet. Om nöden blir alltför stor! Men faktiskt ingen falukorv, inte ens blommig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards