Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 29 april 2013

Morr

Av Loppan - 29 april 2013 11:35

Störande. Ja e en såndärn människa som tycker om när saker e klara o rediga, tycker int om undantag o tycker int om när d ibland e si o ibland så. Vet int varifrån d här kommer men sånhärn ha ja nog allti vari. Ha allti villa kunna "reda ut" allt på nå sätt o få saker o ting i rätt fack däroppe. Ordning o reda ska d va (herreguud hur ja låter nu). Psykologen jamar på om hur ja ska försöka släppa tage, ta live lite lättare, o samma gör ja själv, försöker verkligen, o ibland känner ja att ja lyckas oxå, men långtifrån allti. Nå, små steg e väl oxå steg o nånstans ska man ju börja. D e iaf ett ganska stort steg att se o inse saker. Före d e d ju omöjligt att göra nå åt dom. 


D som irriterar mig ida e celiakin. Den e ALLT ANNAT än klar o redig. Från första början ha allt vari råddigt o rörigt o oklart. Mina symptom va inte dom vanliga för celiaki, mina gastron visade inte dom resultat man väntade sig (d tog flera år före dom kom fram ti nåt), o nu, efter 3 eller till o me 4 år av någorlunda sträng diet, e symptomen tibax igen . Ja tror nästan d e stressrelaterat oxå, men ändå, d får ju en o fundera. Oxå om ja int blir dödligt sjuk när ja äter nå förbjudet vet ja ju att d gör skada därinne, skada som inte syns.



Nu ha ja bestämt mig för att pröva äta naturligt glutenfritt en tid. D betyder att ja ska undvika allt som innehåller maltodextrin, glukos-sirap, glukos-frukossirap, modifierad stärkelse & vetestärkelse. Alla dom här görs/kan göras av vete. D som gör mig så tvär e att ALLT på butikshyllorna innehåller någo av dom här, o dessutom står d på endel ställen att tex stärkelse ifall det står bara stärkelse INTE får vara av vete. På andra ställen står d att man inte längre behöver skriva ut va den e gjord av (för att mängderna e så små att normala celiaki-fall tål det, men inte dom som kräver nat glutenfritt). En annan sak som skrynklar min panna e att man ju i princip ska kunna äta saker som innehåller vetestärkelse (om man då alltså int e extra känslig o kräver naturligt glutenfri diet) O hur vet man nu sen om man behöver d? när man inte ens kan få ett KLART O REDIGT svar på att d e celiaki man har från första början?? Arghhh


D här e ju egentligen inge problem så länge man äter hemma. D går att göra massor me god mat, o godsaker oxå, av helt glutenfria råvaror. Bara man bestämmer sig o hittar nån sorts självdisciplin i sig själv dvs....

Men ut o äta då? ska man aldri kunna gå ut o äta mer?   Jag som tycker d e såååå roligt. Int ens salladerna e ju säkra, då var o varannan dressing innehåller nå av dom där skitämnena. Hur roligt e d att gå på restaurang o beställa in några torra salladsblad???? Bläh bluh blööh.


Men NUUU ska ja sluta klaga!!! Ha just laga en underbart doftande knotersås på malet, sojakross o champinjoner. (knotersås=maletköttsås UTAN tomat). Den e alldeles totalt helt fucking glutenfri  


På mårånlänken va d askallt men nu skiner  igen. Bara Pondus vaknar ska vi gå ut en sväng så Herr Dogg får sova. Nun ska på disco ikväll o jag...ja ska väl försöka fiska röster åt oss som vanligt  

Vi har nu över 240 röster!!!!! HELT OTROOOLIGT!! Va ja kan bli glad för er hjälp o support. Ha nästan drömt mig iväg ti Legoland ren några gånger, men så knycker man till o inser, inte bra att plocka äggen innan dom trillar, elär hur d nu heter. Men hoppas gör man, o hoppas bör man, annars e d ju ingen idé.


Ja just d, last but not least, vill DU rösta på oss, då går du bara in via Stenaline-rutan uppe till höger. Du kommer till topplistan o där e d bara att rösta rösta rösta   


puss puss,


Loppan



 
 
Ingen bild

Tanten på landet

29 april 2013 14:34

Synd om dig som inte får äta härligt nybakt bröd med knaprigt hårt skal och då inte heller färska nybakta bullar. Men du får väl utforska vad det finns för godingar som du kan äta och trösta dig med, så du inte får så ont i magen!

 
Ingen bild

Tvivlare

29 april 2013 20:35

Det är säkert bättre att veta (någorlunda) säkert hur det är, också om det är illa. Osäkerhet är aldrig bra. Men förstås - om det finns en möjlighet att det är celiaki, då gäller det att vara försiktig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards