Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 14 mars 2013

Förlåt, mera hemskheter

Av Loppan - 14 mars 2013 19:30

Igår på förmiddan va ja en tur ti stan me Pondus. Såg fler tiggare på gatorna än på länge. Kom ihåg att jag läste i en tidning för några dar sen att tiggarna har kommit tidigare i år, ingen vet vafför. Förbjudet e d int heller, så länge dom int gör nån skada eller ställer till nånting, så dom sitter där dom sitter. Int så mysigt, int för oss andra, knappast för dom själva heller. Ja menar på riktigt, va kan dom tjäna ihop på en dag? D e ju sååå få som ger nånting. E d verkligen värt att sitta där dag efter dag o frysa, istället för att vara hemma me familjen, eller ännu hellre, försöka ta tag i livet o göra nånting åt saker o ting. Säkert int lätt för alla, o antagligen en omöjlighet för dom här. Men nå alternativ finns d alltid. D måst d.


 


Ja kom sen o tänka på en artikel ja läste för nån tid sen, om varför tiggarnas barn hålls så lugna timme ut o timme in. Kanske ni oxå har läst den. Den satte åtm mig o fundera en hel del. Här är artikeln.

Saker som dom här får mig att grubbla mig gröön. Va e d som ha gått så fel,  vafför e vi både så dumma o onda? Vi har d så bra, sku åtm kunna d, o ändå bara förstör vi, för andra, för oss själva. 


Huhhu, undrar va ja ha kommi in i för en grubblar-period. Int brukar sånhärnt påverka mig så mycke, bara när ja e gravid.. . ...

Ha ha, nåneeeej nåneeeej.


Nä, men skämt o sido, d finns ju en del i världen som tål att tänkas på. Val man gör, hur man gör d. Vart man sätter den lilla tid man har här. Va man njuter av o om alls hinner man förstå d?


"grubblaren"


 
 
Ingen bild

kritiker

15 mars 2013 12:33

Det kan stå maffia bakom endel av dem. Hur har de pengar att ta sig långa vägar till kalla länder om de sedan skall tigga. DET GÅR INTE IHOP.

 
Tanja

Tanja

15 mars 2013 13:03

Ja, jag har också läst det där. Usch vad hemskt. Men undrar bara varför? Barnen får knappast nån andel av det lilla de får in... :(

http://tanjasfunderingar.blogspot.fi

 
Ingen bild

L8

15 mars 2013 13:12

Ja kan förstå d där me att "använda" små barn, d funkkar ju, till o me i d egna live (köer o dylikt). Men d där, att d liksom int e nån skillnad, att man drogar dom för att ha mer nytta av dom! Dom har barnena iställe för nån tiggar-skylt lixom, o byter ut efter hand :-(

 
Ingen bild

L8

15 mars 2013 13:18

Menar alltså int nu att ja tycker d e okej att dom använder barnena när dom tigger. D blev lite fel... Men ja kan förstå tanken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards