Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 21 november 2011

Nacksvirr

Av Loppan - 21 november 2011 18:08

Liiiite hår har han iaf kvar, sitt nacksvirr  

   

Annars e d finska som gäller här ida, o engelska, o matta. "Vi" ha hålli på me läxor ända sen manolis kom hem typ, vi...

Ja fattar int hur d ha blivi så här. Håller alla föräldrar på hela kvällarna o lagar läxorna åt (med mena ja förstås..) sina barn? Ja ha försökt o försökt, få honom att göra sina läxor i SITT rum istället för att breda ut sig över hela köket o hela vardagsrummet me sina häften o böcker. D e ju int bara d heller, att hans skolsaker invaderar hela lägenheten, utan att han förväntar sig att jag ska göra läxorna med honom, ALLA läxor, läsa på prov, förhöra, göra prov osv osv osv. D förutsätter ju nästan oxå att ja stänger musik, tv, allt annat jag kan tänkas hålla på me, för att han ska kunna koncentrera sig bättre. D e ju int rätt. Mitt fel e d, ja ha skämt bort honom. Förr va d ju lite lättare, när d va bara han. Nu sku man kanske ibland när minsta herrn sover en stund göra någo annat än läxor. Men men, nu känns d ju som ja försummar den äldre, kanske ja gör oxå, men hur ska ja bete mig då, för att räcka till för allt & alla? buhuuuu nu kom ja igen in i den där mooden.

Skit samma, ska rätta finskaprov nu o snusa på nacksvirr. . . 


L8


 
 
Tanja

Tanja

21 november 2011 19:40

Vi hjälper nog mycket med läxor här också. Finska, engelska, diktamen och religion etc övas mycket. Men tror att det är olika från barn till barn. Kommer inte ihåg att mina föräldrar skulle ha läst läxor med mig nånsin. Kanske förhört till något prov om jag själv bad om det. Nå, kanske det ändrar något tag??

http://tanjasfunderingar.blogspot.com

Loppan

22 november 2011 12:20

D e lite klurigt d där. Samtidigt tycker man ju att d e bra att man hjälper barnen, gör MED dom o så, men å andra sidan vill man ju att dom ska lära sig ta ansvare själva. Aldri e d bra, än vill man att dom ska va små för alltid, än att dom ska va stora o klara sig själva :-)

 
Ingen bild

Lady Clairol

21 november 2011 20:25

En tofs i nacken brukar vara det sista hår skalliga herrar har kvar...

 
Ingen bild

också en mamma

22 november 2011 12:42

Att hjälpa med läxorna är INTE att skämma bort utan att bry sig! Och det gör inte så många föräldrar nuförtiden. Det är fint att du orkar och det bästa du sätter din tid på, och gör för ditt barn! Tvärtom, var nöjd för att han vill ha hjälp och klara sig i skolan. Tänk på saken ur det perspektivet också.

 
Ingen bild

mormodern

22 november 2011 12:45

Har ett eneste barnbarn, som behövt och fortfarande behöver mycket läxhjälp och pushing från sin mor för att få det gjort. Är nog individuellt hur mycket man klarar sig på egen hand. Men det torde bli bättre med åren, sen finns ju risken att när han blir litet äldre har du ingen aning om vad som pågår i skolan. Det är ju inte heller så kul!

 
Ingen bild

mor i skogen

22 november 2011 14:41

Det är väldigt positivt att han vill göra sina läxor möjligast bra och kommer och ber om hjälp! Så är det. Tänk om han inte ens skulle berätta för dej vad har han för läxor, det finns såna barn också. Var du glad och tacksam, och hjälp till så mycket du orkar och kan! Du, liksom han, är ju jätteduktiga!

 
Ingen bild

mor i skogen

22 november 2011 17:07

Den lilla mannen tycks följa släktens traditioner: Skallig före halvt år! Spännande att se hurdant nytt hår han sen får!

 
Ingen bild

Hundvakten

24 november 2011 08:56

Tackolov är släktens tradition att sedan aldrig mer bli flintis, hur gammal man än blir! I Pontusålder tar man inte skallighet så hårt...och visst är det praktiskt!

 
Ingen bild

Ny Fikna

26 november 2011 09:12

Något nytt? Inte blåste ni väl bort i stormen? Lär ska vara en värre likadan hurrikan på väg...

 
Ingen bild

gammalt fikon

26 november 2011 18:42

Joo, int blåser vi nånstans vi. Står stadigt me alla fötterna på jorden, har dessutom en vagn som väger ett ton (med elä utan passagerare)...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards