Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 1 maj 2012

Opphingstad

Av Loppan - 1 maj 2012 18:21

Hej!


Jag e lite irriterad. Mycke irriterad egentligen. Ha på senare tid umgåtts me alla möjliga människor, både föräldrar och barnlösa. D som gör mig så opphingstad som ja e just nu e dom här människorna som tycker d e jätteroligt (o naturligtvis helt okej) att pilla in en massa i mitt tycke opassliga saker i Pontus mun. Allt från choklad till saltiga, feta ostbågar ha han fått smaka sista tiden, en inte ens ännu 9 månaders baby alltså! Tyck att ja e petig o fånig om ni vill, men ja tycker ändå man har rätt välja hur man föder (göder) sitt lilla barn, så länge d e så här pass litet. Har ja helt fel? Ja menar, man kan väl fråga, kanske??? Ja går int o lägger mig i va andra ger sina ungar, vafför ska andra lägga sig i vårt, så länge ja int matar i ungen helt vanvettiga saker förstås, som kunde vara ti skada.


D sku aldri falla mig in att gå o klämma in nånting i nån annans baby, "bara för" att mitt barn äter d. Så kan man väl int ens tänka vah??? Att sen mata små babyn me saker som e skadliga även för oss vuxna, d e väl ändå int rikit friskt?? Choklad okeeej, mörk choklad e hälsosamt osv, d e ändå ingen idé att lära en liten baby tycka om o föredra sött, då den före du lär den d int ens förstår skillanden. Dessutom säger dom ju att man ska undvika choklad medan man ammar för att många babyn reagerar på d, alltså bara via modersmjölken. Sku du sen då iställe gå o peta choklad i barnet, "outspätt" lixom?? Makes no sence. Sen ti chipsen, ostbågarna, salta pinnar, kex allt d där. Herreguuud säger ja bara, jag hittar int EN enda sak i chips som e bra för oss. Nu menar ja int heller att allt man äter måst va bra o nyttigt, så lever ja int, o int säger ja att ja aldri äter chips heller. Men d kan ja ju ärligt säga att int mår ja bra efter att ha äti såna, varken fysiskt elär psykiskt, så e d bara. Så VARFÖR sku ja villa ge d åt min baby o lära honom tycka om den salta smaken, som e så illa för oss. Jo visst människan behöver salt. Men människan behöver inte chips. O en baby på 8-9 månader behöver VÄLDIGT lite salt. Int e ja hysterisk, vill int verka så heller. Ja lägger nuförtiden liiite salt elär soja i Pondes mat, helt enkelt för att ge d lite smak (int vill ja att mina ungar bara vill äta makaronilåda som smakar damm hela live) men att rikit tvinga fram ett tycke för salt, d e ju lite sjukt enligt mig. 


En annan sak folk irriterar sig på att ja försöker ha lite rutiner. Ponde äter int på pricken samma tid, men nån sorts schema har vi ju, o ja tycker alla mår bäst när vi följer d. Ja tycker oxå d e betydligt trevligare att fundera o planera in måltiderna lite, så att d int blir d där hysteriska hungersskrike helt i onödan när man står i kassakön elär nå. Ja tycker oxå om att veta att han får sin gröt på mårån, sin lunch på förmiddan, mellanmål o mat o sen gröt elär smörgås igen på kvällen. Händer d nån gång att d blir annorlunda e d helt okej, man behöver ju som sagt int va knopplisk   men att klämma i honom hamburgare&franskisar tex när ja kan gå in i butiken breve o ta en burk barnmat, d fattar ja int rikit. Hela den här juttun me att dom ska måsta smaka på, allt smaka på allt nu genast allt på en gång o så e d skithäftigt att en liten baby dricker kaffe & äter bulla. Va e d egentligen för roligt me d? Nu hinner dom väl tids nog smaka på allt?  


Ja sku aldri gå o säga nånting ti nån annan om va den ger elär inte ger sina barn, d e lixom int min sak. Men ja önskar att ja sku ha ballar enuff att säga ifrån när människor tror sig kunna göra va som helst me mina ungar. 

Nu vet ja att ja e opphingstad när ja skriver d här. Om nån tar åt sig kanske d e befogat, kanske int. Ja e ju int arg på nån elär så, ja bara fattar int rikit. Men vi e ju så olika allihopa. 


Ha haaa, nu fick ja d ur mig, helt passligt dessutom för Pondus pirrar i sängen. Han vill nog ha sin KVÄLLSGRÖT....punktlig som han e.....  


Pussar, o tack för rösterna!!!! Vi ligger FEMMA  


loppan  

 
 
Ingen bild

En Äldre Förälder

1 maj 2012 19:02

Du har helt rätt! Och det är bara att ryta till, om folk inte fattar! Själv tycker jag redan det är för mycket när vilt halvfrämmande tränger sig (nästan) in i vagnen, säger helledudanes eller nåt annat dumt, och dräglar ens unge i ansiktet på fem centimeters håll...

 
Ingen bild

mor på sommarklara verandan

1 maj 2012 19:27

hallå! Du har helt rätt och jag tycker att du både har rätt o skyldighet att hindra att folk stoppa skräpmat i Pontus. Det är ju verkligen ingen nytta med sånt, bara skada. Tror jag vet vem du menar. Säg till på skarpen nästa gång. Om folk ger ohälsosam mat åt sina egna barna kan man - tyvärr - inge göra något, men var och en får ju bestämma vad den ger sina barn!!!! Och därmed basta!
Ha en bra kväll i alla fall,kramar!

 
Ingen bild

mommo

1 maj 2012 19:29

Men du menar väl inte att folk stoppar sllt möjligt i mun på din bebis?? E dom inte riktigt kloka, de e väl ändå du som bestämmer va man får ge honom. Å när det gäller sockerhaltiga produkter är jag definitivt motståndare, kan medföra alla möjliga problem längre fram. Så upp med stoppskylten fort!!

 
Ingen bild

Annonym

1 maj 2012 19:48

"Opphingstad"? Nytt ord för mig, men helt bra och beskrivande! Bara man inte missförstår?

 
Ingen bild

Förbipasserande

1 maj 2012 19:57

Grattis till femteplaceringen! Kul så länge det varar!

 
en pappa

en pappa

1 maj 2012 20:55

altså sorry! den där kebun var kanske inte bra,men jag lämnade ju pepperonin borta..strösseln på glassen likaså!!

http://klmn

 
Ingen bild

samma igen

1 maj 2012 20:57

nää men på allvar,du har rätt,det är viktigt att inte ge salter och absolut inte socker åt småttingar..tänkte direkt på tanten som drägglade in i vagnen på torget idag med ..:-)

 
Ingen bild

L8

1 maj 2012 21:03

no niiin, räkna ju lite me sånhärna reaktioner, men d får man ju ta :-D
Ja har nu bara mina åsikter ang hur ja uppfostrar/sköter mina ungar, o ibland e dom kanske onödigt starka. I d här falle tror ja iaf d e endast plus för barnena.
Den där tanten, ja tror hon bor på torge!!Hon ha antasta oss förr, när ja hadd muffgruffen me (o han gav henne förstås va hon tålde) men hon hicka int till en gång :-D Börja bara pladdra om hundarna i hennes barndom :-)

 
Ingen bild

Jordgubbshandlaren

1 maj 2012 22:33

Vad är det för en tant? Menar du en högljudd spucketant med söndriga kläder, som ofta rör sig där och som torgförsäljarna är arga på???

 
johannes

johannes

2 maj 2012 06:22

Kommenterar inte Valborg eftersom bloggen läses… Men det hela är ganska så rörigt… Hoppas att du hade det trevligt i alla fall :-)

http://cinekreera.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards