Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 17 november 2009

Citronkräm blir mousse, o andra små historier...

Av Loppan - 17 november 2009 14:04


Heeeeeeeeeej!!! länge sen sist va Tungan ute


E klar på jobbe o har några minuter tills sonen kommer slasande. Ja ha just spritsa choklad-dekorationer till imo. Giiiisssa hur länge sen man ha gjort d? handen skaka ju som en annan alkoholistsststststttss.....Tyst. D ble bra iaf, efter några 20tal figurer. Vi ska ha citronkräm imo, som ja int vet vafför ska kallas citronkräm när ja en gång laga citronmousse o aldri hadd tänkt mig nå annat än citronmousse. Men d e en annan historia....

Hitta ett skitenkelt recept! Hör här (om du vill laga 25 portioner citronmousse...)


Koka opp 2 dl grädde & 5 dl gelésocker. Ös i saften plus skale av 5 citroner. Låt svalna ordentligt.

Vispa 1,8 l grädde me lite vaniljsocker. Blanda försiktigt ihop allt o färga ev sörseln lite gulare me livsmedelsfärg elä tusch. Ställ kallt o spritsa sen i dessertskålar o dekorera me choklad-dekorationer.

Voila!


Där va ju d. D e såååå mörkt ute, bord va förbjudet egentligen, att d blir så här mörkt så här tidigt!

FÖRRRRESSSSTEEENNNN, så fick ja ett snärttigt telefonsamtal ida, av en av mina fd chefer (hu lät d...?). Han erbjöd mig jobb som konditor from januari. Men kaaaannn ja ta d, kaaaaann ja lämna allt d här? NEPZ. Visst e man ju lite nyfiken, o lite flamssig, men beslute va ändå sist o slutligen int alls svårt o ta. Däremot tänkte ja genast på min bästaste lilla Marilainen, o både chef o hon ble eld o lågor, så ja håller verkligen tummarna för d!


Telefontjatter, måst sluta......


pussar på vägen


loppan



 
 
Ingen bild

mor i stugan

17 november 2009 15:11

hej var det samma chef som redan i somras talade om saken??

 
Ingen bild

Anonym1

17 november 2009 15:13

Du kan skatta dig lycklig som blir ERBJUDEN jobb i de här tiderna då så många blir helt utan jobb! Bra flr självförtroendet?

 
Ingen bild

hundvakten

17 november 2009 15:24

här knep vi också en "mousse" i skåpet, "mickey" hette han visst...

 
Ingen bild

alkoholisten

17 november 2009 17:31

hejs svejs,lilla loppan :-)
du vill bara ha mina kommentarer ser jag :-)
hur skakar en alkoholists hand?pussar på vägen? du e ju för härlig,ha,ha.. när skall vi ta den där båtkvällen på nytt? saknar det som bara den och mycket annat med ha,ha. hur tror du det blir fö...... då........ sug på det vännen, jag kan ju inte bara skriva det :-) ps.det var ju synd om mickey mouse, men inte vill man ju ha honom i skåpet.. kramar,m

 
Ingen bild

L8

17 november 2009 20:19

Mor i stugan: jo d va samma mopo
Hundvakten: låt dom vaaaaaa!!!!!
Å alkoholisten: Ja suger o suger....sug på DEN du :-D
Båtkväll elär whatever-kväll, allt passar mig, d vet du ;-)
najt

 
Ingen bild

Storkökskock

17 november 2009 23:48

Bara 25 portioner! Har du inga recept på större satser, eller ska man bara multiplissera?

 
Ingen bild

Menytrogen

18 november 2009 00:24

Men om där står "citronkräm" på matsedeln, så måste det väl kallas så vad du än rört ihop? Också om det skulle vara en såndär grekisk sås (eller soppa!) med citron och ägg? Ibland tror dom ätande mer på matsedeln än på sitt smaksinne!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards