Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 4 juli 2011

Svara den som vet.

Av Loppan - 4 juli 2011 12:50

För nån dag sen fixa jag "min graviditet"-rutan ti bloggen, ni ha säkert sett den. Va int längre lika nöjd me "loppan´s baby", d börja komma reklam o sånt shit, o så råka ja snubbla på den där andra på en blogg o fixa till den iställe. Tyckt ändå d va nå som int stämde. Så därför gott folk, undrar ja om nån kan förklara för mig vafför ett foster i samma skede av graviditeten kan va av så olika storlek o vikt beroende på om d befinner sig i swe elä fin. Ja vet, dom här juttuna e mest på skoj, men ändå, någo fakta går dom ju efter.


Enligt vau.fi väger babyn i grav.v 34 ungefär 2100gram o e ca 39cm lång från topp ti tå. Enl svensk statistik gäller över 2400gr o 46,5cm!!! Lite myskot int sant?

Nåja, en baby till kom ti världen igår (STORT grattis ti hela familjen) o ja fick (ännu mera) babyfeber på Mineas dop. Där va babyn ÖVERALLT! Ja vill oxå haaaaaaaa  .


Tänkte njuta av en riktigt lugn dag ida. Fick iväg Manolis o träffa lite kompisar så ja har lite tid för mig själv. Pöööörfekt! Har ju onekligen lite svårt att ta d lugnt (va ska man göra???) men ja låg iaf i sängen ti 5 före 10 i morse. Vet att ja brukar bli på dåligt humör av sånt, men ja tänkte envist att ja ska lära mig att int bli d. Lyckades ganska bra tror ja. Va ut me dogge först mellan 11 o 12, o ha nu tvätta lite mattor i badkare, skura golv o plocka me lite byke.


Nu ti näst tror ja d e dax för en tur ti stan me Mari o co. Ja jagar ett rivjärn. Hadd mor i skogen att kolla runt lite när hon va här för några veckor sen, men d lär int ha funnits nå vanliga!! Herreguuud, river folk int ens sina morötter själv mera??? Ja fattar int. Ida ska ja iaf ha ett. Ska oxå köpa lite ingredienser för sopptestet ikväll. Hitta ett  recept på avokadosoppa me päron. Låter passligt konstigt, o avokado e ju bara sååå gott, ja måst absolut testa.


Nu ringd M, måst byta om. 


Tjobbadoooo,


Loppz



 
 
Ingen bild

Wiktwäktare

4 juli 2011 14:54

Märkte du nån skillnad i magen när du var i Stockholm - tillväxt i längd och vikt på resan dit och motsvarande krympning på vägen tillbaka? Borde ju ha känts om det skedde plötsligt, mitt på Ålands hav eller så?

 
Ingen bild

Gurmand

4 juli 2011 15:29

När bjuder du på advokatsoppa? Låter lite torrt och smaklöst, men vem vet?

 
Ingen bild

Morsa

4 juli 2011 15:31

Hihihihihiiii! Det kändes säkert konstigt någonstans mitt på havet då babyn krympte respektive svällde till på nolltid!

 
Ingen bild

modern er

4 juli 2011 15:36

Vet inte med deras beräkningar, men du själv föddes 6 w för tidigt och vägde ca 2700 g och var 47 cm lång, medan Systeryster föddes 2 dagar för tidigt - eller i praktiken precis rätt tid - och var bara en liten aning större...

 
Ingen bild

Lisa

4 juli 2011 15:53

"Vem veet, inte du, vem veet, inte jag..."

 
Ingen bild

Advokat

4 juli 2011 16:07

Hurdana päron? Träd- eller jord-sådana? Kan ha inverkan på smaken!

 
Ingen bild

L8

4 juli 2011 16:14

Ida har somliga tråkigt, helt tydligt :-D

 
Johannes

Johannes

4 juli 2011 19:16

hmm, konstigt det där med vikt och storlek. hur ser det ut i andra delar av världen?
Btw. Vansinnigt fina bilder du tar!!!

Kram!

http://cinekreera.blogspot.com

 
SpiderMom

SpiderMom

4 juli 2011 23:01

Vad spännande det ska bli att få se lille Pontus på riktigt sedan =) Hoppas du/ni mår bra?! Jag tror jag håller på att jobba ihjäl mej, plus är det bråk om/ang min yngste son på dagis...fattar inte att folk orkar...MÅ SÅ GOTT och njuuuut av sista magetiden! Kram till er alla tre!!!/Spindelmor =)

http://spidermom.bloggplatsen.se

 
SpiderMom

SpiderMom

4 juli 2011 23:35

Deppar...säg just din kommentar på min blogg...jag missade den...jag missade er...buhuuu...Hoppas ni hade det bra, och att ni kommer snart igen!!! KRAM!

http://spidermom.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards