Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

Senf

Av Loppan - 17 maj 2011 12:14

Hemlagad senapsdressing


2 dl senap

2 msk vatten

4 msk socker

1 nypa salt

1/2 tsk krossad svartpeppar (mitt påhitt)

1 dl vitvinsvinäger

2 dl olja


Blanda allt utom oljan väl me elvisp. Häll i oljan i en tunn stråle, vispa hårt hela tiden. Smaka av & häll på flaska. Supergott me tex tomatsallad!!


Där va d inlägge. Sku int alls blogga, ville bara ha hit min nya hit. Ja älskar senapsdressing på sallad o nu ha ja lyckats hitta ett enkelt snabbt recept.

E så trött så ja knakar i fogarna. Fattar int vafför, sover gör ja ju. Kan va all provläsning i helgen, d tar onekligen på nerver o annat. Men läst ha vi o sonen ha lärt sig massor. Ja hoppas INNERLIGT prove ida gick någorlunda bra så han kan va nöjd me sig själv, som han slitit.


Puss & Kram


loppan

 
 
Ingen bild

Johannes

17 maj 2011 14:34

Hej!
Det är så att jag skall bjuda mina föräldrar på mat och skulle behöva lite råd och tips :-) Jag hade tänkt göra löjromstoast till förätt, lasagne till huvudrätt och en chokladtårta till efterrätt. då är frågan. tror du att det blir bra? skall man ha någon sallad till lasagnen? och det allra svåraste. vad dricker man till? Tack på förhand :-)

 
Ingen bild

Polonese Blankenese

17 maj 2011 14:44

Ein Bier mit Senf, bitte, aber Schaum unten!

 
Ingen bild

mixu

17 maj 2011 22:22

hello. fina resept,kan du inte lägga upp lite mer foton på väntande dej?by the way,den där dressingen behöver lite vitlök ännu så blir den super :-) hoppas provet gick bra,men som du sa, han sliter ju till tusen,jag tror det gick riktit bra :-)

 
Ingen bild

L8

18 maj 2011 08:16

Hej Johannes,
Blir allti lika glad (och förvånad) när du frågar mig sånt. Ja tycker d låter supergott, men kanske kaanske d blir lite maffigt me lasagne o chokladkaka? Va tycker du själv? Ja älskar ju lasagne o äter huur mycke som helst, då kanske en lättare dessert sku va bättre? Fast alla e ju int likadana matvrak som jag :-) En liten grönsallad e säkert bra ti maten, ser fint ut på tallriken, o gör ju så gott i lilla tarmen.
Dricka ja, ja e ingen expert där heller,men månne int ett gott kallt vittvin ti toasten o så ett mustigt rött ti varmrätten?
Lycka till! när bjuder du mig på mat förresten?

 
Ingen bild

skogsmor vid ån

18 maj 2011 08:27

Ett tips till Johannes: Gå till Alko och berätta vad du ska bjuda på, och vilket pris du ungefär är beredd att betala för matdryckerna. Det ingår i deras befattningsbeskrivning att kunna sådant, och jag vet att de gärna står till tjänst.
Annars låter middagen jättebra!

 
Ingen bild

en liten loppa

18 maj 2011 08:28

D e sant, bra tips, men d blir kanske långt att gå ti alko, ta systeme iställe Johannes ;-)

 
Ingen bild

samma loppa igen

18 maj 2011 08:33

Nää Mixu, vi ryms int på bild mer :-D
Vitlök passar bra jo, brukar laga en annan me grädde o garlic, men just nu gillar ja den här bättre. Alltid vill man int gå omkring o smaka/stinka vitlök..

 
Ingen bild

skogsmor vid ån

18 maj 2011 08:38

oj då, jaga visste inte att Joh bor over there! Men månne de inte också på Systemet har samma kompetens?

 
Ingen bild

skogsmor vid ån

18 maj 2011 08:39

Nå visst ryms ni ännu på bild! Ni ryms ju i stolar och bilar också ännu...

 
Ingen bild

zumba-mor

18 maj 2011 08:42

Blev riktigt glad och upprymd på hundpromenaden på Sotalaisgatan i morse! En ung dam stod för sej själv på trottoaren - med lurar i öronen - och dansade zumba! Hon höll på åtminstone så länge vi kunde se henne. Den som dansat zumba visste ju genast vad det var, hehe!

 
Ingen bild

blog lover

18 maj 2011 10:21

Du skriver att du inte alls sku blogga! Men så får det ju inte vara. Klart att du ska blogga, varje dag och lika kul som du brukar.

 
Ingen bild

bloggER

18 maj 2011 11:39

Jaamen joomen, int mena ja så. Just då va d int meningen. Just nu e d lite knappt me energi o tid kanske. Bloggeri bloggeraa kommer nog ännu.

 
SpiderMom

SpiderMom

18 maj 2011 23:45

YES! Som jag längtat efter ett recept på senapsdressing, och så bara finns den här nu! Tack!
Hoppas du mår bra och magen med, och storebrodern (blivande), stor kram från andra sidan sjön =(

http://spidermom.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Johannes

19 maj 2011 08:17

Tack så mycket! det är ju därför jag rådfrågar dig eftersom jag får så bra svar :-) chokladkaka är kanske lite masstig. Sallad skall jag se om jag kan komma på något roligt. Dryck tänkte jag mig något ovilligt. Hade det varit vin så hade jag ju så klart gått ner till systemet. Nu ser det dock inte ut som om det blir något alls :-( Eftersom jag fortfarande ligger sjuk:-(

 
Ingen bild

mor back in the woods

19 maj 2011 09:21

Stackars Johannes, krya på dej fort! Så du kan gå ut i solskenet (fast här regnar det nu...)!

 
Ingen bild

loppz

19 maj 2011 10:02

Aj aj, inge kul. Men kanske du kan bjuda in parenteserna o kocka middag till dig istället? ;-)
Vad är en ovillig dryck?

 
Ingen bild

Johannes

20 maj 2011 11:13

Haha, vad kul med så mycket svar och engagemang :-) Det blir ingen bjudning som det ser ut just nu. Elaka förkylning. Jag menade ju "ovinigt" något som inte är vin. Nu skall jag ta en dusch och sen gå en promenad med kameran. Klarar inte av det här stillasittandet längre! :-)

 
Ingen bild

Hemmadoktorn

20 maj 2011 16:40

Det är rätt Johannes, upp och hoppa bara! Det är det enda som hjälper. Annars deppar man bara ner sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards