Loppan & Livet

Inlägg publicerade under kategorin BLOGGBUSSEN 2013

Av Loppan - 27 april 2013 12:08

Lördag. Solen skiner därute, inte härinne. Jo, såå bad e d väl int, fast inuti mig känns d nog lite mörkt. Tito stressa ovanligt mycke på mårånlänken, o d gör mig så lessen. Kan hända att d e av kuren, han mår väl int så bra efter rippen o stuff, o kuren ska han äta hela 2 veckor, men ändå blir ja lessen, o orolig, igen. Ja veeet, d e ingen idé me att ja håller på o beskyller mig själv för allt, ja ha gjort så gott ja ha kunna från början, o me handen på hjärtat VAR han en himla skygg o ängslig liten hundman från dag 1. Men ändå...ändå kan ja int låta bli att klanka mig själv. 

D här ble ju int så där jätte barnsligt skoj kanske , men men, nu e d så här d e. O tanken me bloggandet nu e väl just att vi ska försöka få en chans komma ifrån allt lite, bara jag o Manolis (sonen alltså, int kanariefågeln), utan bekymren me Tito, utan megamammiga Pondus som klänger än här än där. 

D går bra me rösterna, ännu hänger vi me, så STORT TACK!!!


Försöker skaka av mig lite dåliga tankar genom att återgå ti gårdagen. D blev alltså keikka (konsert) sen! O vettni va? efter många timmar av regn o svarta moln skingra sig skiten o fram trädde en blå blåå himmel, precis passligt tills Haloo sku börja spela! Helt otroligt. Nunni (samma son, vi har ingen kanariefågel) ((fast d kan hända att d blir en sån nån gång, iställe för hund...) trängde sig duktigt allra längst fram o där stod han sen som fastgjuten hela spelningen. O HAN FICK SIN NIMMARE!!!!!!!!!! (autograf, förlåt min muminländska). GISSA om han var glad!! han bara skaka när han kom hoppande me sitt block.   Han va faktiskt den enda, åtm som jag såg, som fick nån. Tänk att han håller på o blir så där stor min Nunni... .. . D e nu jag verkligen borde ta till vara varenda en stund han går me på att spendera tisammans me mig. D lär int ta så länge före såna e ett minne blott.

 

Ja e hemskt glad att vi for dit. Manolis behövde nå sånt, kanske jag oxå. D va en superbra konsert. D e inte ofta ja blir imponerad av finska artister, men dom här va faktiskt duktiga. Tyvärr e ljude ganska dåligt på videon, ja stod precis framför högtalarna 


 

Att Nunni växer me raketfart får igen mina tankar ti Bloggbussen. D sku ju onekligen va ett ypperligt tillfälle att få (måsta  ) spendera 24/7 me honom o bara honom, o dessutom utan alla normala "störningar" man har hemma, som disk, byke, matlagning osv. O dessutom, utan att själv måsta fundera o organisera VAD vi ska hitta på, allt färdigt på silverfat, bara att hänga me liksom. Huh huh, blir helt matt bara av att tänka på vilket jobb d måst va för stackrarna som ordnar resan, o att hålla reda på en massa hjärndöda (nu får ingen ta illa opp, ja utgår från mig själv) mammor o deras barn. Dom e nog värda både en o två tummen uppar för sitt jobb . En fin idé helt enkelt, bloggbussen. 


Ifall nu ännu inte har röstat, gör d snälla. Bara att klicka på StenaLine rutan uppe till höger. 


kram o tack 


idag-lite-lezzna-loppZ








Av Loppan - 26 april 2013 10:35

Då va Fredan här, me regn o rusk i bagaget. Hur annars, d e ju meningen att ja ska föra Nunni o se Haloo Helsinki ikväll. Råka läsa i Turkulainen  (enda tidningen ja läser...) att d ordnas en gratiskonsert i Kuppis, o han ble milt sagt eld o lågor när ja nämnde d. Tänkte nu eg int på att fara på riktigt när ja sa d, d va lite av en groda som ploppa ur min mun före ja hann tänka efter. Vet ju hur han gillar dom. Men sen, när ja fundera lite mer på saken, slog d mig att d här nog sku va en stor grej för honom, för oss, o ändå en hemskt liten sak att ordna till bara man vill o iss. Så nu har vi barnvakt ordnat åt Pondus o bara regne nu int spöar ner ikväll ska vi o se dom. Kan bli rikit roligt, länge sen ja vari på konsert. O Nunni e heeeeelt på G, han ska ha nimmare av sångerskan Elli , o visst e hon ju söt. Här e deras nyaste singel.



Ännu några rader om Nunnin. Vi ha haft d lite kämpigt från o till men e nu mitt i en bättre period. Plötsligt irriterar vi oss int alls lika mycke på varann, o trivs igen väldigt bra tisammans. Han e så rolig min Nunni. Imellan, som nu me den här konserten o annars oxå musiken som tagit över en stor del i hans liv, verkar han så stor o mogen o förnufti o allt d där, o sen imellan, som igår när han blogga för bloggbussen, då va han plötsligt som en liten 5-åring igen, lyckan strååla ur hans ögon o han verka glömma allt annat omkring sig. 


Tibax ti d patetiska . D börja alltså me att d regnar när vi ska på utekonsert (efter att hela gårdan förstås va AAALL SUNSHINE från mårån ti kväll..). Sen plockar ja fram regnskydde ti Pondus vagn (splitternytt Brioskydd som vi använt EN gång hittills) o märker att gummibande e sönder, så d hålls knappt kvar på vagnen, eller skyddar mot nå regn heller för den delen. Happy happy joy joy, va glad man kan bli. Små patetiska saker, inge att hänga upp sig för ja vet, men ibland kan man bli så tvärarg när d känns som varenda minsta myra som kommer emot måst va av annan åsikt som jag (d va kanske en lite konsti jämförelse). Fundera ida på att starta en FB-grubb för oss otursförfölja. D sku kunna va bra, där sku man sen kunna få skratta åt andras dagliga öden o må lite bättre en stund iom sin skadeglädje. Nemen hööör på mig. D där mena ja int. Mena närmast att ofta e ju den här sortens missöden ganska roliga, fast d kan va svårt att se d just då, men efteråt, o speciellt andras missöden brukar ju ofta va ganska roliga att höra om.


Anyway, tack för alla röster hittills, vi hänger me än så länge. Pratar förstås om Bloggbussen. Shit shit, nu gäller d bara att hänga kvar. Kan nog bli en rejäl kamp tror jag. Roligt roligt. 


Nån som kommer ihåg den här bilden???    

 



Pussar o kanske kramar


Loppz




Av Loppan - 25 april 2013 19:22

                                                                     Hejjj,,


När ja förra åre va me me bloggbussen, så det var faktiskt jätte roligt... attså när vi var t.x på the reef så där var det ju helt UNDERBART, det var helt skit roligt när det var 3 timme blixtra och regna och blev mörkt och så där! + att där var jätte skönt där och varmt vatten, swiming poolar och djupa bassänger med glas som ena vägg där man kunde se den andre simma vi bottnet utifrån, där fanns till och med ett pirat rum som värka jätte fint och häftigt och mycket detaljer och så. sen var det också jätte roligt att fa på d olika zooena som var t.x ett vatten zoo med mycket fina fiskar, koraller, snäckor och sjöfunderingar. och i tunnlar under vattenytan där hajar simmade och allt möjligt, sedan fick man också gå och klappa selarna. nästa zoo var väll ett zoo där det bodde mäst djur från öknen, zavannen, å regnskogar! där fanns skiraffer som kom och snusa på en och slicka på en där man satt i de solerade bilarna och elefanter, fåglar, grisar, strutsar och myror som lagade bon i lera på en nerförsbacka som man imisstag gick i och halkade i, i den hala leran och föll och gled ner i den våta slider slader leran med massor av myror och till sist slutade dagen med en glass!! sedan det 3 zoot var 3 olika stora glober= globen, där det var jätteeee häftigt, där var ormar, apor, kackerlacor, insäkter, vatten djur, och fåglar och allt möjligt som gick på en, och flög på en och sket på en! där var jätte roligt och få paja d enorma sköldpaddorna och d livrådda röda fåglarna som sprang så hårt att den ramla i ankdammen, till sist fick man "umngås", "lära känna" en orm som slingrade runt en! och så avslutade vi dagen med att få välja mella 2 olika hamnburgare! som man märkte att faktiskt var självgjorda och inte serverade från någon foljekartonglåda från kina! sedan bar det upp mot nöjesfältet som ja va skiträdd för för att lotta då min mamma tvingade mig åka med nordens längsta vattenberg och dal bana! S:... :-) men okejjj, attså det började med att jag försökte att inse fakta att "detta går nu så här och det finns ingen väg uuut!!" så jag satte mig i den oranga (ungefär som en halverad larv) vagnen och blundade! sen gick den (trööögt) tänkt få nåt hjärtstillestånd med "farten" för det var ju inte någon underbar syn man så rakt framför sig!! nå den gick trööögt upp till toppen och stannade där en stund, sennn for den iväg på riktigt med 70km i timmen och herregud vad vi skrev jag och min mamma till och med de andra i den maskätna larven  komplimangera oss sen ännu äfter det att "vi sku no ha borda ändå skrikit lite högre så skulle det ha räckt!" :-) nåja men när den for så vi var uppåner och vi var på sidan sen kom en piruett å sen skulle vi ner attså när den skulle ner så d va då den for som hårdast, å så klart så var där ju ett tak jätte lågt nere när man kom som hårdast ner lixom ovanför banan så man trodde att vi alla var dödens att vi skulle dö när taket kracha med åss så vi höll ju på å kiss ner åss i alla fall jag och min mamma men det gick ju inte riktigt så riktigt som vi tänkte att det var det skulle gå! ;-) 


                                            Nåmen nu skall ja berätta om min drömmresa!


Ja alltså det skulle börja med att vi skulle packa och ja skulle så klart ta med 2PLASTPÅSAR me  ifall nu det skulle gå som så som det alltid går att jag skulle köpa lite för mycket. sen skulle vi starta och fara med båten (vanlig båtresa med buffee och godis i mängder, natt klubben och hytt där man skulle ha värsta festen, oki kanske lite för överdrivet men ungefär! ;-) ). sedan skulle vi vara framme i stockholm. ? timmar senare!!

                                                                FRAMME I LEEEEGOLAAANDDD!!!


jag skulle först börja och ta en  massaaa bilder som jag skulle sätta in på alla olika sidor det bara går och sen skulle jag börja med att fara till kålormen, ja tror no att jag skulle vara skiträdd där också men shit the same! ;-) sen skulle jag absolut gå och testa minibåtarna och undersöka vattnet och själva båtarna! å sen ojojoj va sött miniland herregyyd dit sku ja åckså måsta fa där så ju lite ut som på 1800 talet och attså ingen kritik över det utan  det gör det ba mysigare! å lego safari oj vilka stora legodjur man sen skulle kunna se på och ta bilder på och ha roligt! shit va mysigt lego tåg såg ut där sku ja no åka fleera gånger! å sen legotop bara den inte far jätte snabbt ner sen igen!! jipiiii ja vill ti toyota trafiksskola. flygplanet skulle också vara nåt!. pirate splash battle, pirate water falls  tror ja va två  av d sakerna ja sku ha vilja gjort sist vi var till legoland men vi had så mycket att göra för d fanns så mycket nice grejjs! atlantis bye sea, canoe, timber ride, temple games, templet, vikings river splash... när dagen var slut skulle vi få tillbringa natten på ett jääättee fint legolands hotell där det säkert skulle finnas swiming pools å bassänger och sköna sängar och en tv osv, där skulle det sedan vara jätte roligt och få ligga å puttra å ruttna under täcke och vänta på nästa dag! på morgonen skulle jag vara den första som stiger upp för de andra ännu ligger å snarkar äfter en lång deckare de sett på tv då jag hittar något mystiskt på bordet!!?? det såg ut som ett kort som lyste rött till soluppgången som jag nu såklart vände på för inte kan man ju lämna något så mystiskt å skräpa! på baksidan stod det att legoland som har ett jubileum för nått valt ut ETT av alla rum på hotellet gett ett presentkort till en köp och sälj autografer butik som vi i rummet fick dela på!!!!! tänk viii av alla! legoland var jätte snällt inte bara för det mystiska kortet utan annars också fin buffee, fina rumm, välstedade och häftiga, mysigt, as grymma maskiner i själva legoland och ett ställe man minns för livet och rekomenderar för alla!(stora och små)!!!!


tacksan svacksan legopastej!  BY: legolandsfantasten!

Av Loppan - 25 april 2013 11:13

Jag ble så till mig o från mig iom detta bloggbussen-mejl att ja faktiskt får tankarna från bekymren här hemma imellanåt. Hur superduperbra e int d? D ja helt glömde bort var att berätta lite mer om själva Bloggbussen. Först några av mina favoritbilder från fjolårets resa. D va en helt oförglömlig, o såå behövd, paus från vardagen för mig o Manolis. För dom som int vet har ja alltså på heltid ensam hand om Manolis 11 år, hans lillebror Pontus 1,5 år o Tito, vår vita fägring (schäfer kallar endel dom) på lite över 2 år. D blir lite intensivt, o d blir lite mycke av d goda stundvis. Sen tar ja mig nog oxå friheten att tycka att vi e unnade lite väl mycke otur hela slurven. Men, nog om d, ifjol hade vi iaf en jäkla tur när vi fick åka me Bloggbussen till Danmark. Ja kunde knappt tro att d va sant, o samma me Manolis. Hans ögon ploppa nästan ur när ja berätta, o den annars ganska duracelliga ungen gick som på speed flera dagar . Härliga tider. 


Å nu sku d då alltså va dax igen. Kan hända att d blir tårta på tårta nu d ja skriver, har ingen koll när ja blir så här ivrig. Borde faktiskt skicka ett stort tack ti arrangörerna ren för att ja får va me o tävla, om d får mig så här uppgiggad. Ja ti resan alltså, o tävligen. D blir ju bara rådd av d här inlägge. Det är alltså Twingly o Stena line som ordnar tävlingen för bloggande föräldrar me barn mellan 6 o 12. Först ska man skriva ett inlägg om sin drömsemester ti Legoland, där har ja ju gjort min del o Manolis ska få göra sin ikväll, o sen gäller d att kamma hem röster o förstås skriva ihärdigt o barnsligt på sin blogg hela tiden. Tävligen avslutas den 16.Maj (gott om tid att rösta på oss...) o efter d bestäms vilka 10 som får en finalplats, dvs får åka på 3 dagar ti Legolaaaaaaand . Under resan (om o när man hinner ) ska man sen fortsätta blogga om allt man upplever.  Efter resan utser Stena line Sveriges barnsligaste bloggare 2013, o den lyckliga vinner ytterligare en resa till Nordjylland för 2vuxna+2barn med båtresor, övernattningar & entrébiljetter ti olika roliga ställen. Kan d bli mycke bättre? tror inte d. Så alltså, du me barn o blogg som trivs me lite fart o fläng o älskar att ha roligt me småfolket, anmäl dig nu genast. Du kan göra d HÄR!


Nu måst ja verkligen fixa lite annat här hemma, men glöm int att hålla utkik efter Manolis inlägg ikväll!!


Loppan






Av Loppan - 25 april 2013 10:46

Då va vi igång på riktigt. För att rösta klickar du på Stena line-rutan till höger. Bra för mig att få nå annat o tänka på än vardan här hemma. Doggeman e sjuk igen o ja kom just hem från vetten 350e fattigare . D e bara pengar men d e ändå just pengar. Sku man nån gång kunna va säker på nånting sku ja mer än gärna betala 350 o fast dubbelt, bara ja sku VETA va d e han int tål o va han lugnt kan äta. Bläääh för ovisshet o oro.


Stort STORT tack ren på förhand för era röster!!! O som sagt, inlägget om Nunnis egna favoritresa kommer förhoppningsvis ännu idag!


loppan

Av Loppan - 25 april 2013 06:15

Nu låter jag väl hemskt o-mammig genast från början, MIN favoritresa..... Men d e int så att ja smider planer på att åka iväg ensam ti Legoland . D blev bara int som vi tänkte (igår heller..), så ja bestämde mig för att skriva min version om drömresan nu, o så får Manolis skriva sin alldeles egna ikväll! Häftigt va? Ja tycker han skriver så roligt, man blir allti full i skratt när man läser hans texter. Här har ni ett underbart exempel. Vet int vem av oss som skriver sämre  

Mindre häftigt blir kanske att se hur olika våra resor kommer att se ut. . . .  . Hans fylld av tuggummin, porslinsfigurer, kartor, inträdesbiljetter, autografer, slantar, ja typ ALLT man kan samla o spara på, min fylld av röda pölser o ljuva minnen, plus lite godis kanske, om ja nu råkar hitta nå snärttigt som int finns här hos oss.


 


Men jo, var ska man börja. Drömresan ti Legoland. En resa vart som helst me bara ett av mina "bihang" är en drömresa för mig. Att komma iväg några dar o bara behöva bekymra sig om EN ti omväxling, att bara få va o koppla bort multitask-alltid-minst-4-saker-på-gång-jag o hökögonen, att få sitta i en mysig buss o bara SITTA (visserligen me öronen sönderslitna av allt Nunni-pladder) o åka från d ena stället roligare än d andra, att få sova i sköööööööööööööööööööööööööööna hotellsängar o äta mumsig hotellfrukost (UTAN att fixa mårånmål eller diska EN ENDASTE GÅNG), att få uppleva en massa häftiga saker vi aldri skulle uppleva annars, att få känna att ja på sätt o vis ger Nunni allt det (även om ja inte kan göra d ekonomiskt skulle jag iaf ha fått jobba lite för att få dit oss), att lära känna nya människor o deras barn (nu menar ja inte att barnen inte är människor...), o kanske mest av allt, att för en gångs skull ha tid, öron o ögon ENDAST för Manolis. 


Danmark e ett roligt land. När ja va liten reste vi ofta runt i Europa me bil. Då åkte vi alltid genom Danmark. Tog båten över till Pruttgården elär va d nu hette. Ja älska att va ute på däck o se dom jättelika maneterna i vattnet! o så bruka ja köpa chokladgrodor me nån sorts fyllning i. Vikka minnen!

Danmark e ett kärt litet land. D har ja alltid tyckt. Så mysigt o "hemma" på nå sätt, kanske för att d e så litet. Kanske för att dom pratar så himla mysigt. Eller så e d helt enkelt för dom röda korvarna. Ja tyckte om mat som liten (då oxå...)   


O så Legoland. Visst e Legoland lite nostalgiskt? Vi va ti Legoland en gång för några år sen. Tyvärr hann vi me allt för lite då, hade bara 1 dag på oss, o vi hade lite för många viljor o lite för lite tålamod med oss . Men Legoland e häftigt, d kan man int komma ifrån. D e häftigt för småfolk, d e häftigt för större folk. Där har man all rätt att va hur barnslig som helst, hur gammal man än e, o sånt gillar vi!


Nu när ja ha kollat runt lite va där finns vet ja att ja vill åka me kålormen . Den bara kan ja int missa! Men shitt va mycke grejs där finns, d hade ja inget minne av. Toyotas trafikskola vill jag nog oxå gå, nu när ja har ett körkort igen  ,  Pirate splash battle verkar oxå kul. Där åker man omkring i små piratskepp o strittar ner andra ha ha. 4D-film finns där oxå, d ha ja aldri sett...nej, ja sku kunna gå på huuur länge som helst. Man borde nog bo en månad där för att hinna me allting.  Jooooo, o så måst d ju ha vari här man fick franskisar i form av Legoklossar!!! Huuur häftigt e int d? Såna sku ja äta, i mängder.

 


Ja, försök nu sen samla allt d här svamle i nån kort sammanfattning. Min drömresa ti Legoland skulle bestå av allt annat än måsten och vardag, kan man säga så? Ti näst får ni höra Manolis version  


Puss så länge, o glöm int, så fort bloggbussen-knappen kommer opp här på bloggen e d er ABSOLUTA plikt att rösta. Vår mentala hälsa hänger på er  


Loppz


Av Loppan - 24 april 2013 11:00

NU ska denna muminmamma ta ett hårt grepp om sin egen krage! Så e d bara. Medger (va kan ja annat?) att måendet int riktit varit eller är på topp, men nu, nu måst d bli en ändring! BLOGGBUSSEN e ju igång!!!!!!! Hade nästan gett upp tanken, både pga min borttynande blogg o på att d int ha hörts nånting om årets bloggbuss, men idag, IDAG fick jag ett mejl!!! Allt ble så klart igen, alla minnen så levande. D e ett år sen men d känns på nå vis som igår (nu när ja skriver d här minns ja av nån orsak väldigt tydligt  Bondmorans våta gump efter en tur i berg- o dalbanan). D va alltså vatten, d e ja nästan säker på. Har en bild på den nånstans (jo, gumpen) men ja vet inte om hon uppskattar att ja lägger opp den här?? Nu ble ja faktiskt så upphetsad o förvirrad (OBS, pga av Bloggbusseriet, inte Bondmorans gump!!!) att ja hällde en massa kallt kaffe över mina kläder. Int så lyckat, men me tanke på hur dagen har börja e d kanske int så underligt...


En helt vanlig Onsdag alltså. Märkte dock redan när vi åt mårånmål att Tito snurra omkring ovanligt mycke, så ja tänkte vi får skynda oss ut så fort Ponde hade ätit klart. Han brukar dock int ha nån nöd på mårån, så såååå farligt trodde ja int d va..... före jag stod i badrumme me en avklädd Pondus. Då förstod ja plötsligt att d här INTE kommer att sluta bra. VA GÖR MAN DÅ? Ja greps nog av nån liten hysteri-panik för ett ögonblick, när blicken svepte från Pontus utan blöja som vänta på att gå på pottan, o Tito som osa omkring me tungan hängande ti golve o såg ut som skiten sku spruta vikken sekund som helst . Så what to do? Hela trappan ville ja inte ha full av skit, dessutom va d inge alternativ, ja sku ju aldri hinna få ungen klädd o klar, så.....

ja föste mattorna ur köket o uppmana hunden att skita där! Aldri trodde ja väl den dan sku komma, o d gjorde nog int hunden heller, me tanke på blicken ja fick, men väluppfostrad (...) som han e (han hadd kanske int så mycke val han heller) lydde han order. Kanske int ska gå in på mer detaljer här, d här räcker gott o väl, men ja, en sån början på vår soliga onsdagmorgon alltså. När ja sen hadde putsat färdigt i köke satt ungen på pottan o spydde.

Kan vi ta Torsdag nu tack!

 


Tibaka ti bloggbussen, blir så mycke gladare av o tänka på den. Alltså, ja har inga stora förhoppningar i år. Trodde väl i o för sig aldrig vi sku komma me ifjol heller, men, ja....d allra viktigaste e väl nu då att ja kommer igång me bloggen igen. D e steg 1. Sen ska ja oxå få den barnsligt rolig. D e steg 2-10. Hur i all friden d ska gå till vet ja int. Men ja tänker som så, att om man kan se min blogg som lite tragikomisk (heter d så?),  som typ en "Vi hade iaf tur med vädret" i bloggform, då kanske d kan bli roligt? Jag försöker verkligen se d lite så, annars går d ju inte. Jag bara MÅST iaf försöka me d här, ja vet hur Nunni har önskat o längtat efter en ny bloggbussen resa, o d här sku ju lixom va sista chansen, före han blir "för stor". Om ja int ens försöker, då e ja väl ändå FÖR tarvlig? En kväll låg ja o meditera före ja somna, o den kvällen somna ja ti tanken, att utan Nunnis hysteriska flabbande hela kvällen sku ja nog aldri ha kommi igenom den dan. D kan va värt att tänka på dom där stunderna ja helst av allt skulle låsa in ungarna i en box o bära upp på vinden.


Ja ha int hunni sätta mig in i regler o annat dess mer ännu, men jag läste som hastigast att man ska skriva om sin drömsemester ti Danmark. D ska vi göra ikväll, för då måst Nunni va me. Hans åsikter e ju faktiskt viktigare än mina (I D HÄR FALLET)  


Nu ska ja registrera oss. Isch, nu blir d pirrigt igen. Shit va roligt!!!!!! Jo, o så glömde ja tillägga (fast d kommer att komma myyyyycke om d här ännu)   att det alltså är Stena Line  (http://www.stenaline.se/farja/) & Twingly (http://twingly.com) som arrangerar denna tävling, och att man i år kan vinna en resa till bland annat helt fantastiska Legoland (http://www.legoland.dk)


Loppan



Pssst, titta vikken vårjacka ja hitta, visst e den snygg???? http://www.mq.se/article/10811_jacka?att...ka?attr1_id=6266


Psssssssssssssssssst ännu, d där sista va lite konstigt för att komma från mig, ja vet, men iom registreringen ti tävligen måste man (?) länka ti den där sidan, o jackan e ju iofs skitsnygg, så what the heck?   



Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015
>>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards