Loppan & Livet

Alla inlägg den 22 juni 2014

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjuttedar. Tänkte på d imorse när vi låg i min säng o fes jag o Pondling. Han e så mööör o go när vi hinner "bara va" nån gång. Ska bli ljuvligt me semester, åtm dom 1a dagarna.....   


BLOGGBUSSEN GOES BILSEMESTER har snurrat på i mitt huvud, även om ja int ha hunni blogga alls så mycke som ja ville, tyvärr. Men iställe för o blogga ha ja varenda gång d ha ploppa opp nå litet minne skrivi ner d på telefonen, så ja sku komma ihåg dom OM ja fick tid över för o blogga. O nu sitter ja då här, nästsista kvällen före tävlingen avslutas, me lite tid över. TILL O ME några superba uurgamla foton ha ja rafsa fram ur lådan under sängen o scanna upp. Ingen behöver springa o gömma sig nu, d e inga såna foton   Ja tyckte om att fotografera ren som liten, o minns att ja hade en liten fyrkantig kamera, som tog lika fyrkantiga kort. Den åkte me mig på resorna. En bråkdel av bilderna finns kvar, o kvalitén kunde säkerligen vara bättre, men d e int d som e pointen, utan känslan som finns i bilderna. D e så länge sen, o minnet e säkert ganska selektivt, men man minns!


Hast-collage numero uno:

   



Bild nr. 1: En bild på ett hus ja kanske tyckte va roligt, eller så va d bilen, eller alla blommorna, nånting va d iaf. D här e säkert från Österrike eller Schweiz kan jag tänka mig...

Bild nr. 2: Visst va dom fiina mina parenteser, ren på den tiden    Ingen aning om var den här e tagen. Ja borde kanske veta, kanske statyn e känd elär nå. Ja ja, whateeever som Manolis sku säga.


Bild nr. 3: Rummpaaaaaaaaa


Bild nr. 4: Många långa åkrar o ängar att drömma sig bort längs.


Och Hast-collage nummer 2:

 

Bild nr. 5: D här kommer ja väldigt bra ihåg. Månne d va lite spännande, får en lite rebellisk känsla i mig när jag ser den bilden   


Bild nr. 6: En saluhall/marknad. Ni anar inte så många såna ja ha vari in i. Mitt absolut starkaste minne från den här va en gammal gubbe me en otroligt stor potatis-näsa.


Bild nr. 7: o sist men inte minst, hästar hästar hästar. Ja älska hästar när ja va liten. Int lika mycke som min hästgalna syster men eftersom ja va jätteallergisk för dom va d ju lika bra.


En sak som alltid för mig tillbaka till barndomsresorna är ALDI. Jo faktiskt, den tyska butikskedjan. Ha ha, nu skrattar nog mor i skogen, minns du ännu? D va där ja köpte den där chokladpuppen som fick namne Pete, efter mitt livs kanske första största (naturligtvis obesvarade) kärlek. Ja spara honom länge o vårda honom ömt, tror till o me han hade ett litet täcke där i sitt plastägg. Sen tröttna ja o åt opp honom. Choklad håller ju int i evigheter. Kanske int kärlek heller, åtm int den sortens...  


Ja kommer oxå jättebra ihåg livet på campingplatserna. Ja tyckte allti d va synd att vi bara stannade en natt eller två på dom flesta ställena. Då lekte alla ungar, d spela ingen roll att vi inte förstod varann. D fanns förstås int nå Iphonar att sitta i tälte me då heller. . .  . .  . . .

Kommer me skräckblandad förtjusning ihåg tvättrummena. Man köpte poletter för varmvatten, o hann just o just stiga in under vattne före d blev iskallt igen. Lååånga rader me duschar där en massa kvinnfolk av olika storlek, ålder o kultur strutta omkring nakna som d sku ha vari d naturligaste i världen. D va lite konstigt tyckte jag då. Lite koncentrationsläger.


En annan rolig sak som faktiskt ha följt me mig än ti denna dag, d e tunnlar. När man åker bil genom Europa blir d att åka igenom en hel del tunnlar, vissa riktigt långa. Vet inte varifrån d här kom men d blev snart "tradition" att hålla andan genom tunneln, hela tunneln. Lättare sagt än gjort om tunneln e många kilometer lång! Där satt man sen blå i ansikte me tungan hängande ur munnen, men andan skulle hållas. Nu åker ja ju int igenom så många tunnlar nuförtiden, men ja ha märkt att ja gör d där nästan utan o tänka på d. Så hårt ha d etsa sig i mitt minne. 


Men jo, nu får d räcka. Kan int hålla på o tråka ut er mer me mina minnen. D finns ju som sagt huuur mycke som helst. Måst ta ut Herr Hund o sen ska ja däcka. 5 dar jobb kvar...


Imo e d meningen att Nunni ska skriva ett litet inlägg om SIN drömsemester. Om han nu hinner. Han har lite tajt tidtabell så här  på sommarlovet. D e ju både Instagram, twitter, kick, fb, ask, o ja vet int vad som ska uppdateras       Tur att man e för gammal för sånt  


Hej hejj så länge!!


Loppan









Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards