Loppan & Livet

Alla inlägg den 18 februari 2013

Av Loppan - 18 februari 2013 22:07

Live må kännas hur skit som helst imellanåt, man må va huur trött o irriterad o le på allt som helst. Som ida när ja efter 1,5h trampande på sliriga slasktrattoarer kom hem o brände propparna sååå på Manolis. Han dammsuger en gång i veckan o får en slant för d. Då förväntar jag mig oxå att d verkligen ska va dammsuget, OXÅ i hörnen o bakom dörrar o soffor. Vet att ja e pedantisk, men ändå. Om ja betalar för att han gör d tycker ja INT att ja ska måsta riva fram dammsugarn o få börja flytta på soffor o annat som han int ha bemöda sig att dammsuga under. Ida hitta ja säkert 30 leksaker under soffan!! EFTER att han hadd dammsugi!!! För att int tala om hur mycke popcorn vi hitta i soffan när ja ilsket slet bort alla dynor..... 


Skit i d, va int d ja sku blogga om. D ble dammsuget, ordentligt till o me o resten av dagen ha vi sen skratta. Ja fattar int va vi ha skratta åt ens. Manolis ha fått helt hysteriska skrattanfall några dagar nu, o när han sku läsa högt för mig (ti hissaprove) ble ja plötsligt likadan. Helt som man sku ha blivi 11 igen, hörde allt helt fel, inge allvar i någonting o vi bara flabba åt allt. Pontus trodde givetvis att vi skratta åt honom o så va han oxå igång . Kan d va asbesten som virvlar omkring här i huse?


Nåja, ti saken. D ha slagi mig många gånger ida, små men ändå stora ögonblick av värme o kärlek, som när ja satt på köxgolve o titta på Pontus o Tito när dom åt tuggben, när vi låg i soffan o bara flabba me manolis (till o me för att pontus vägra somna flabba vi!), många gånger när ja suttit på golve o pontus kommit fram till mig bakifrån o kramat om mig o satt huvudet mot min rygg o bara stått så en stund, när vi satt o åt kvällsmål hela familjen, när Pontus sprang ti sin säng efter tandborstningen o sen som vanligt skratta nöjt när ja stoppa om honom.. Då slog d mig igen, vikken glad liten unge han e, till o me när ja lämnar honom i sängen för natten skrattar han nöjt o vinkar. Samma me Manolis, nästan allti glad (om man bortser från teini-meininki-humöre som kommer o går i vågor). Vikken lycka att ha 2 så glada, förhoppningsvis oxå lyckliga barn. Ren d i sig gör ju mig lycklig.


När jag ser mina barn så, kan ja då va annat än lycklig?  

       


lycklig loppa


 

Ny matta i köke  



Av Loppan - 18 februari 2013 08:30

En verkligt god paj till fredagsmyset, man skulle inte förstå att den e gluttfri om man inte vet om det.


Degen:

- 100gr margarin

- 3dl grovt gluttmjöl

- 1/2-1 tsk salt

Nyp ihop o ha sen i 3-4 msk kallt vatten o 1/2 dl rivet ost. Blanda snabbt ihop så degen e jämn o bred sen ut i smord elär bpapperklädd form (jag använde en form me löstagbar kant, hade papper på botten o smorda kanter). D här går lättast om du väter händerna ofta. 

Förgrädda skalet 10min i 215 grader. 


Fyllningen:

- 250-300 gr strimlad skinka

- 1 burk ananas

- 1 röd paprika

- persilja

- 100gr riven ost

Hacka och blanda allt


Plus:

- 3-4 ägg

- 2 dl grädde

- några squeesar easy-squeeze cheddar-sås

- salt, svartpeppar och paprikapulver

Vispa ihop o häll i bland resten av ingredienserna.


Ös fyllningen i pajskalet o grädda i 45min i 165grader. Stäng sen ugnen o låt pajen stå kvar 10-15min.


Semmoinen!

 


Loppz



Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards