Loppan & Livet

Alla inlägg under juli 2011

Av Loppan - 31 juli 2011 14:23

Så där, mitt livs 1a glutenfria kanelbullar är färdiga för testing. Dom ser ut som dom ska, dom luktar som dom ska, o dom va int ens hemska att baka ut. Recepte hittar ni HÄR. Ja följde d faktiskt den här gången (nässstan ti punkt o pricka). Använde 1,5dl socker o så bytte ja ut 200gr vanligt ljust gluttmjöl ti jyttemjöl, som dom säger att ska va hälsosammare. Ja, o så lät jag dom jäsa i lite över 1 timme för säkerhets skull, o grädda i liiite mildare ugn, 230 hadd ja, 10 minuter.

   


Nu doftar här bulla så d står härliga till o ja ska klämma i mig MINST 4 st 

Ti d ett glas mjölk o en film, allt medan fjollhunden sover...

 


Hejs Svejs,


Loppan 


Av Loppan - 31 juli 2011 13:01

D jäser här o där ida, bullarna i köket o jag här framför datorn. Tro d om ni vill men här sitter ja me en iskall lonkku o chillar . Va ut me dogge o skaffa ingredienser i morse o nu e d bullbak på gång. Ha ju ännu int testa baka glutenfria kanelbullar, o dom sista kvällarna ha ja vari sååååååååååååååååååååååååååååå sötsugen så d knappt e klokt. 

Ja ha vari rastlös o, hålli på o bli knäpp av att int göra nånting. D passar helt enkelt int mig, int hur stor ja än e. Däfför pricka ja in lite på agendan ida, bullbak, byta lakan & film. Jooo, o så e Pondes säng bäddad .

 

Me Nunnis gamla prasselrabbit o världens bästa tiputäcke, precis som d ska. Hadd lite diskussioner me Herr Nun före ja fick lov att använda tiputäcke men där e d nu. Få sii om Ponde blir lika fäst vi d som Nun va.


Baka gluttbröd för några dar sen, ha int hunni blogga hit recepte bara, elä vadå hunni? Ja ha int orka heter d.

Här e d nu, semlorna ble helt super, steg till o me på höjden som gluttbröd int allti vill göra. D e dom längst bak på bilden.

 

Frukostbullar me solrosfrön (10-12 st)   

-5 dl vatten, 37 grader

-2 msk olja

-2 påsar torrjäst

-1 dl fibrex

-2 msk krossade elär hela linfrön

-1 msk fiberhusk


Blanda allt d här o låt svälla 10 min.


-1,5tsk stött fänkol

-2 tsk salt

-1 dl rahka (i receptet kesella)

-7-8 dl gluttmjöl (ja använde 3dl ljus, 3dl mörk o 2dl mörk jytte)


Ha i resten förutom 2 dl mjöl o arbeta ihop 5-10min. Låt stå övertäckt 30min. Ha sen i resten av mjölet o arbeta in. Forma ti en längd på mjölat bord o skär ut semlor i den storlek du vill ha dem. Lägg på plåt o låt jäsa 25 min. Pensla med ägg o strö över solrosfrön. Grädda 225 grader 10-15 min. Dom blir bättre om dom hinner få lite färg. 


Bullarna bakar ja enl recept från finax sidor, men ska nu sii va d blir först , ojjjj va gott me kanelbullar.....

För stunden ser dom ut så här:

 


Nåja, int så mycke mer att tillägga här nu väl. Sku kunna gå o byta lakan medan bullarna jäser (?) men ja tror int ja orkar. Ska sii en film kanske, hundharen sover så gott me benen opp i skyn igen, han e en sån fjolla  .


Pussar på er då så länge, ha d gött!!


loppz 

Av Loppan - 30 juli 2011 11:15

....att livet ska va lekande lätt som en dans på rosa moln. 

Ja skrev åt sonen igår, va fan ja saknar ju honom. Ja måst väl ens försöka va den vuxna, om d ska bli nån fred. D tog en stund men sen kom d ett svar......


"Jag har försökt bettra mig flera gonger under den här veckan, mem det bara blir så här. jag elskar dig men det bara blir så här när det mitt ialt kan komma enärci"


Jag älskar dig Manolis, mer än NÅNTING annat i världen . Du kommer allti att va min förstfödda o ingen o inget kan ta våra 10 år ifrån oss. En hel del ha vi hunni me, int sant?  . Vi ska lösa d här oxå, du o jag!!




   

Kramar från ditt hormonmonster ti mor


Av Loppan - 28 juli 2011 10:21

Hmm, känns lite tomt. Ha snurra o svängt o svettats som en gris inatt. Tog nu just en länk me dogge. D e mulet men kvavt ida, föll några enstaka droppar på oss medan vi gick. Ja e glad att ja iaf klarar o gå så bra ännu, d borde ju vara bra. Igår kväll kom T o vi gick en rejäl timme. 


Hitta just en ny blogg o ble o läsa lite, hitta förstås en förlossningsberättelse.. Tyckte om den, den gjorde mig lugn. Hemskt mycke oroar ja mig int för förlossningen, men d e klart d kommer stunder. Då e d skönt att läsa sånhärnt. Så tack ti dig, Cila, o ti lilla Maya förstås, me dom JÄTTEfina ögonen .


Nunni e fortfarande i Nagu. Han hadd ringt igår när ja va ut o äta me M o brudarna. Känns hemskt konstigt, o jobbigt. Ja kan int alls hantera d, d e helt nytt för mig. Vet väl int hur ja ska reda opp situationen helt enkelt, o däfför försöker ja förtränga den iställe. Ingen bra lösning men va ska ja göra då? Tycker ja ha försökt allt.


Nu ska ja iaf ti stan me M&m. Om int för annat så för att skingra tankarna. Ikväll ska ja baka gluttbröd, d börjar sina i frysen. Annars bara väntar man väl..o funderar....o väntar..


Kram,


Loppan



Av Loppan - 27 juli 2011 12:24

Antar att ni int e nöjda me mitt "system failure" fast d så kort o gott säger allt, o ingenting. D va ju sagt o skrivet att ja int bloggar som terapi, kanske man sku testa nu då? Känns jobbigt bara, att ta tag i allt o få fram d någorlunda redigt. D e så mycke nu, en jävla massa hormoner åtm, o riktigt pyttepyttelite stål-loppa. Vart fan ha hon åkt förresten, på semester när man behöver henne som mest??


Firar fölsedag ida, tisammans me världens nervvrak (mig själv) o världens to be-nervvrak - hunden, som pga mitt sällskap nog snart hamnar på hundpsyke. Sonen ha ja skicka iväg, mitt eget barn, trots presenter o kort han hadd förberett. D känns ju bra, alldeles super-prima  , men ja såg ingen annan lösning. 

Va ska ja säga, ja e trött på att hålla oppe den här lilla familjelyckan då ingen annan ger elär kommer emot lite ens. Sonen e i för-puberteten säger dom. Jaha, va mysigt då, iställe för 5-6 år ska d hos oss räcka 10. Vet nu int rikit va ja ska skriva ens om hela situationen, ha gått igenom den så många gånger i mitt eget huvu, tårar o åter tårar ha spruta kring min nuna o ingen vart kommer ja ändå. 


Lika bra att vi tar rådgivningen ida iställe. Efter d va ja (konstigt nog) iaf glad en stund. Pontus ligger fortfarande me huvu neråt, int fast men ändå åt rätt håll. Fostervatten har han så d räcker o allt verka bra. Ett stort huvu har han o växer så d knakar, motsvarar nu v.40+ . Borde väl bli orolig när ja hör allt d här, men faktum e att dr va så himla trevli o "trygg" på nå vis att ja bara ble glad. Åtm vet ja nu att allt e bra därinne. Nu hadd ja ändå på känn att han sku va stor. Hon sa oxå att jag själv, om ja sku ha hållits inne tiräckligt länge i tiderna, sku ha vari en ganska rejäl klimp. Manolis va oxå stor osv osv. Dr kolla bäckenet o d verkar riktigt prima för att föda fram oxå en lite större prins, så va e där nu egentligen att oroa sig, int vet ja. Ja va öppen oxå redan, 1,5cm vikke e riktigt bra. Sku d bli till att sätta igång förlossningen e d bra om d ha börja öppna sig av sig själv.

Tror ja tar d ganska lugnt d hela me förlossningen faktiskt, e mer nyfiken. D ja oroar mig för e situationen hemma, d känns så tröstlöst.


Nåja, nog terapiat. Ska ta en lång länk nu tror ja, rensa tankarna igen en gång, elä försöka.


kramar ti dig som kom så här långt!


Loppan

Av Loppan - 27 juli 2011 11:53

 


 
Av Loppan - 24 juli 2011 11:11

Haj haj,

Så va vi här igen, kära lilla blogg. Va sku ja väl va utan dig, elä va sku du förresten va utan mig? 

Ble tal om d där för nån dag sen, vafför man bloggar. Ja ha allti blogga för att underhålla (tror jag), åtm ha d aldri vari nån terapi för mig (tror jag). Klart d kommer tider då man int hänger så högt i toppen på granen, o då påverkas inläggen, o mängden inlägg, men så där på d stora hela ha ja allti villat blogga när d ha hänt nå kiva, elä nå helt sjukt, såndärna otroliga dagar då allt går emot elä helt som man int ha planera o man int kan annat än skratta efteråt.


D va rikit svalt när vi vakna, faktiskt, mätarn på köxfönstre visa lite på 20! Fort ut me doggen så länge d varar tänkte ja, hivade in min mysli o så for vi. Först en liten länk så han fick sköta sitt, sen träna vi lite på gården o ti sist en ordentlig borstning, allt i en smäll .

Fick sen burkskåpe städat helt i misstag. Jo, bli int arga nu, d va int alls meningen, ja sku bara ha ner några små burkar ti Titos läckra fiskmos o så tog ja d på samma gång. D gick på några små minuter .


Inatt förresten, dom små stunder ja sov, d va så patetiskt. Tänk att man ska bli lika svettig o slut av att svänga sig från ena sidan ti den andra en gång, som av 7 timmar sanslös sex (som Peter allti bruka föreslå i ungdomens fagra tider). Helt sjukt ju.....ha ha

Så ringde Nunni, lite över 2, stackarn kund int sova igen. Tycker så synd om honom där han ligger, o alla andra sover. Men han va iaf int lessen den här gången, bara oroad för att klockan va så mycke o hur trött han sku va nästa dag sen. 


Nu ska ja sluta, o hitta på nå annat. Tänkte ta dogge me ti stan ida o socialträna, men få nu sii, ha skjuti opp d ren flera dar. Just nu har ja lite konstigt ont i ryggen....


puZZar på er,


loppan





Av Loppan - 23 juli 2011 11:44

Vakna opp ti världens härligaste ljud, ööööööösregn, buller o brak. Blixtarna lyste opp himlen me jämna mellanrum o Nunni studsa av glädje. D tog int länge före han satt ute på balkongen inrullad i en filt o beundra ovädre. 

Såg fram emot en skööön sval dag me massor av pyssel o pill....MEN, d va före jag steg opp ur sängen o märkte att d e tio gånger klibbigare, fuktigare o varmare ida än igår, TROTS åskan!!

Vår stackars hund håller på o bli helhispi, ja ha blivi d för länge sen. Nunni e väl den enda som e någorlunda "normal" i vårt hushåll för tillfälle .


Ja börjar känna mig så konstant nersvettad o oformlig oxå att int rikit någo kläder känns bra. Helst sku ja sjava omkring här hemma i nå gammalt nattlinne hela dagarna. Nån som vill börja handla hem åt oss o föra dogge på länkar så ja int behöver visa mig ute bland folk??? 

 

Nää, om vi sku ta en liten tur ti butiken då, köpa glass elä någo. Mina ben e  ordentligt svullna nu, får lägga mig ner sen. Har några filmer. Ikväll ska ja putsa opp anslagstavlan, o va hadd ja mer tänkt? jooo, burkskåpe ska städas!!


Tjidinggggg!


loppan


Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards