Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

2 magar på promenad

Av Loppan - 24 mars 2011 16:27

Hej,


Fre...nej d e d ju int, men d känns så. Har fredagsfiilis ända ut i tåspetsarna. Kan d bero på att ja sitter i en skinande ren lägenhet som d hänger en skinande ren balkong från? Ja kom hem ti ett badkar fullt av sketna mattor, fick ett litet sammanbrott över hur ja sku kunna duscha (first things first..) men lugnade snabbt ner mig när ja såg vikket jobb mor i skogen hadd gjort. Ja E ett hormonmonster, ja vet, kan int ens försöka komma ifrån d, så ja står för d, den här gången .

Mor därute i skogarna igen ska ha ett STORT tack för all hjälp här, d e GULD värt o du vet att ja e tacksam, även om ja visar d på ett lite..ovanligare sätt.


Ha just vari ut me Marilainen, ljuuuuvligt solväder men en blåst som nästan för en ti andra länder. Nyvaskad hundgubbe ligger äntligen o sover o sonen e hos en kaveri. Ja njuter i fulla drag av tillvaron. 


Har äntligen mitt skötbord, d e sååååå fint så ja bara måst lägga in en bild. Hylla, lampa, skötunderlag o handdukskrokar, allt för 70e, d e int mycke tycker jag. Ja iaf älskar jag den, o d e ju huvudsaken 

Psst, ett stort tack går ut ti grannguuben oxå som hjälpte till, ja vet att du e inne här nu o då, nyfiken som du e  .


I morse köpte ja blommor ti jobbe, en ti varje bord. D ble fint tyckte ja o otroligt många märkte d o va förtjusta. D e dom små sakerna som gör d.


Sen ti dagens mat. Hadde R me mig i köket ida, hon sku stå för riset. R e från Somalien o sku alltså tillaga riset som dom äter d. D ble JÄTTEgott, ja ska minsann våga mig på att laga d själv nångång, även om ja int rikit skrev ner nå recept. Hon hadd i lök, vitlök, hackade tomater som hon kryddade me chili. D här brynde hon så d ble en grötaktig massa, sen i me riset tills all vätska försvunnit o efter d börja hon hälla på en buljong hon koka på vatten, aromsalt o kryddpeppar. När riset va nästan klart blanda hon i några russin o där va d, klart att servera! Nu misstänker ja att några i läsarskaran rynkar på näsan senast vid russinen, men man kan lugnt lämna bort dom, riset va jättegott o kryddigt.

Ti d här hadd vi en kycklinggryta ja koka ihop. Den ble mustig o god den me, men kanske sku ha gjort sig bättre me ett plain vitt ris. Då sku oxå riset ha vari mer ti sin fördel. Men men, d funkka bra så här me.


Kycklinggryta med frukt och kokos

-bryn lök o vitlök

-bryn kycklingstrimlor i en annan kastrull, krydda me salt, curry o paprika.

-kombinera allt o ha i kokosflingor, strimlade torkade aprikoser & ananas

-häll över kokosmjölk (ev hälften vanlig grädde)

-krydda med kycklingbuljong, curry, paprika & salt (rejält me kryddor!)

-småputtra tills d tjocknar, red om du tycker

-servera!


En liten liten brödbild ännu, bara på skoj, d ljusa e polakka, ett bröd ja lärd mig baka i skolan, o d mörka ett lingonbröd utan jäst ja hitta i en tidning för några dar sen o testa. Piiiip till om du vill ha recept!

 


Nu ska ja sluta blega på rutan här o vända mig mot den nya hyllan iställe, ja tycker ju såååå om den 

O vetttni vetttni vaaaaa? Ni kan aldri gissa va d finns i kylen nu!?!?!? 2 alkoholfria cidrar   Imo blir d PAAARTYYYYYYYYYYYY!


Hepp tjolagupp!


loppan 





 
 
Tanja

Tanja

24 mars 2011 18:01

Vilken lyx med städat hem när man kommer hem från jobb! Fint skötbord. Bra med förvaring under för alla minikläder. ;)

http://tanjasfunderingar.blogspot.com

 
Pupsik

Pupsik

24 mars 2011 18:32

Ååå så mysigt med bebisförberedelser! Hej loppan har jag missat eller har du helt enkelt inte bloggat ut någon magbild?

http://pupsikgoes.com

 
Ingen bild

magen

24 mars 2011 18:38

int ha du missa, ja ha int fått opp nån bild. Nu e d på gång, men då ja ju lixom bara siir fet o oppsvälld ut tycker ja...:-S

 
Ingen bild

Vasen

24 mars 2011 22:27

Inte ser du uppsvälld ut, ut med bilder nu! Jag vill se din växande mage, här eller på mail!

 
Ingen bild

magisk

25 mars 2011 08:13

vi väntar o ser magen sen då den faktiskt är sevärd!

 
Ingen bild

lingonbröd!!!

25 mars 2011 08:15

Piiiiiiip!!!

 
Ingen bild

piiiip-svar

25 mars 2011 08:31

lingonbröd coming up!

 
Ingen bild

mia

25 mars 2011 11:52

Vilken söt skär liten blomma! Fräscht att skaffa blommor till våren, du orkar tänka på allt, med din stora mage...

 
Ingen bild

Mag-ister

26 mars 2011 11:47

Kunde man få magen på live-cam?

 
Ingen bild

magisk

27 mars 2011 22:11

Det är väl inte magen som är det intressanta utan det som finns inuti den. Så ge er till tåls nu en tid.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Skapa flashcards