Loppan & Livet

Alla inlägg den 31 januari 2011

Av Loppan - 31 januari 2011 19:12

Zzzz...


Ha just vakna, nä int ha ja sovi, bara vari fullkomligt zombielik o frånvarande dom senaste timmarna. Ja undrar om den här konstiga tröttheten kan bero på nå gluten, o var ja isf får d i mig? D ha vari värre igen, både magkramper o trötthetsskov. Rikit störande faktiskt. Ja vill ju va pigg o på alerten när vi ska läsa finska me sonen tex. Ska bli extra noga ha ja tänkt, både på jobbe o hemma. Rensa ur alla skåpena på onödiga grejs, mjöl o sånt flyger ändå omkring i luften, bättre att  int ha förbjudet stuff alls.


Några bilder från igår ska ni få. Vi va ute i d ljuvliga vädre flera timmar. Vågade oss på att ta tito ti hundparken, där d bokstavligen kryllade av hundar. D gick superbra, han va lite feg, men duktig, för att va så liten bland alla dom stora.

             


Sen ti nå helt annat, d där jävla mjöle igen....

Baka grahamsemlor ida, elär knutar. Recepte va lätt o ja tycker dom verka bra, me knapri yta o god smak (??) så ja kan ju ha in recepte här. 3 plåtar blev d, kanske ca 35 semlor.


1 l vatten

2 påsar torrjäst (blanda ut i lite av grahammjölet)

2 msk sirap


Blanda o låt stå 10 min så d börjar "leva"


8 dl grahammjöl

4 tsk salt

15-17 dl vetemjöl

1 dl olja

3 msk mald anis


Blanda sen i resten o snurra i maskin elä för hand tills smidig blank deg. Låt vila 20 min o forma sen knutar. Jäs i 30+fukt 25-35 min o pensla  me mjölk o strö över va du vill, ja använde vallmo. Grädda i 215 12-15 min.

 


Jaha, där va väl d. Ja e helt slut ida, både i huvu o annars. Ska väl ta en sväng me pisi-stritten igen. Sen skrubba badkare. När ja kom hem hadd paddzen poolparty i mitt badkar......D allra mysigaste va att den fettogaste paddan av dom alla hadd bytt skinn där, I MITT BADKAR!!!!! så d såg ut att flyta omkring döda paddhänder i hela karet  . E d konstigt att man mår illa?


Nej, nu lite smulpaj (på tal om o må illa) o så en liten länk.

Ha d så gott därute, ja ska sova så gott...


loppekramz

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards