Loppan & Livet

Alla inlägg den 27 januari 2011

Av Loppan - 27 januari 2011 17:49

Hejs!


D här blir kort, ska just gå o läsa Bamse me sonen. Sir såååå inbjudande ut på sängen bland dynor o täcken  . Rikit så där allvarligt talat, ja sku få dagarna o gå bara genom att sova o äta. Mellanmål på mellanmål på mellanmål, mellan tupplur på tupplur på tupplur. Fryser dessutom som en rakad kanin HELA tiden. Ja trodd att man sku få svettningar o typ mummokuume som gravid? men icke.


Ida baka ja bröd på jästbrödsmjöl. Vet int rikit skillnad (vikken bagare va) på jästbröds- o vanligt vete, men ja tror jästbröds e mörkare, o lite hälsosammare, sånt bröd brukar smaka mycke mer oxå. Nu har ja ju int möjlighet att testa dom själv mer, men ti utseende o "läte" va ja mycke nöjd me dagens bröd.

 

O Hawaij-korvarna   , dom ble riktigt goda tycker ja, trots sin enkelhet. Här tar dom form:

     


Här kommer d superenkla recepte på bröden:


6 jästdegsbröd


- 1 l vatten

- 4 msk sirap

- 2 påsar torrjäst

- 12 dl jästbrödsmjöl

Blanda ihop o låt stå 30 min. D kommer att jäsa ganska kraftigt.

Ha sen i:

- 4 tsk salt

- 100 gram margarin

- 16 dl jästbrödsmjöl

Knåda i maskin 10-15 min tills slät deg. Låt stå övertäckt 30 min. Baka ut 6 runda bröd, platta ut dom (går lättast om du lägger ett bakplåtspapper över bröden o trycker till me en plåt) o jäs i 30+fukt 20-30 min. Mina jäste ganska snabbt. Mjöla o skåra o grädda sen i 210+fukt 2 minuter + 175 torrt 25 min. Låt svalna på galler utan duk över så får du knapriga härliga bröd.


Lycka till!


Nu mot Bamses skogar...


loppan


Av Loppan - 27 januari 2011 07:27

bread.

 

Ja ja, bröd baka ja ju så gott som dagligen, men gluttbröd ha d vari sämre me sista tiden. Ha faktiskt int baka på flera veckor! Frysarna både hemma o på jobbe sina för lääänge sen, o ja ha tugga knäcke fram till ida, då ja äntligen bestämd mig för att även jag ska få tugga lite mjukt bröd ti omväxling.

Så där fina som på bilden ska dom bli (ha ha). Ja borde förstås int ha satt ut den före ja ha sitt mina egna   , men men, nu blir d säkert bra. D e en sorts skruvbatonger, d ha ja int testa glutversion av ännu.

Recepte löd ungefär så här (sorghum,olja+solros va på mitt eget initiativ)


4 bröd har ja tänkt att d ska bli av:


1,5 påse torrjäst

1 l ljummet vatten

1 msk salt

2 msk fiberhusk

900 gr semper fin mix

250 gr sorghum (nån degfärbättrarmix har ja för mig...)

1 skvätt olja

1 dl solrosfrön


Låt fiberhusken svälla i vattnet 10 min. Blanda sen i resten o låt gå i maskinen 5-10 min. Täck o låt jäsa 25 min. Baka ut snurrbatonger (använd riklit me mjöl) o låt jäsa ytterligare 15 min i 30+fukt. Grädda i 200 20-30 min.


Ja hoppas d blir bra. Har ingen aaaning än så länge för degen står ännu o jäser. Lite spännande e d att använda sorghum-mjölet, för d ha ja int testa förr. D heter sweet sorghum men på påsen stod att d kan användas ti både kakor o bröd, så vi testar förstås  .

 


Annars blir d Hawaij-korv ida. Gissa om d ha hagla in frågor angående den. Sku dom stackrarna veta att ja bara tänker gratingera körv me senap, ananas, paprika o ost   . Kan bli riktigt gött faktiskt.


Nu ska ja gå o snurra batonger, kramar så länge!


loppan


(ett antal timmar senare..)

Nåja sini, sånhärna ble mina, rikit fina vizzt? Och såååå goda, smakar som riktigt BRÖD för fankken   

 


Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Skapa flashcards