Loppan & Livet

Alla inlägg den 10 november 2010

Av Loppan - 10 november 2010 08:20

Här ligger ja nu då, HEMMA...ja haaatar att ligga hemma! har ju ett jobb att sköta.

Anyway, här ligger ja, äter choklad me apelsincrisp o dricker kaffe ur en balja ämnad för kycklingsoppa. Intalar mig själv att chokladen löser slem, o soppbaljan e d största tänkbara ja kund ta hit ti sängen. Åt några knäckebröd oxå just, därav smulorna under skinne. Ja minns dom där smulorna från min barndom. D va en flodhäst som fick dom under skinne när han klev i d igen efter ett bad, men va d en saga elä e d far min ja minns?   


Ha tagi nya meducinen 2 dar nu o onte e värre än på länge. Ha! Tar väl sin tid me medicinen, int för att ja tror hemskt mycke på den. Ska nu testa den några veckor, sen får vi sii va Doktore hittar på ti näst. Sista tiden märker ja att ja börjar bli rikit färdi me d här. D tar av ens krafter lite o lite, utan att man märker d. Ha hålli på ovanligt länge oxå den här gången, måst ju va 2 veckor snart. D e så konstigt, imellanåt känner ja knappt nån smärta alls, men sen imellan, som just på mårånnatten då d allti kör igång, e d så ja knappt kan röra mig. Ja kan int fatta att d int ska gå o hitta nån fungerande medicin mot d.


Klockan e 10, seegar sig framåt. Ska vänta några timmar sen iväg o pissa i burken. Undrar va ja sku va redo att ge/göra för att aldri mer behöva pinas me d här? Just när vi börjar få allt på rätt köl igen, d känns bra o rätt, för oss alla. En liten glad familj, me drömmar, planer, tokiga idéer o mycke skratt.  D sku va perfekt om d int sku va för d här.


Ännu ett recept, förstås    Mazarinkaka

 

ca 30 små pajer eller 2-3 stora runda (form med löstagbar kant)


Mördeg:

300 gr kallt smör

9 dl vete

8 msk socker

8 msk mjölk

lite salt


Kör ihop i degblandare snabbt, så d blir en jämn deg. Plasta in o ställ kallt 30 min.

Smörj/pappra formarna o kavla ut degen i dom. Nagga o frys 1 timme. Under tiden kan du göra fyllningen.

Fyllning 1:

blanda 9-10 dl frysta bär med 4 msk potatismjöl

Fyllning 2:

100 gr mjukt smör

2 dl socker

2 tsk vanilj

300 gr riven mandelmassa

5 ägg

2 msk vete

Vispa ihop smör + socker. Ha i mandelmassa o äggen ett o ett. Rör ti sist ner mjölet.


När bottnena varit i frysen 1 timme förgräddar du dom 10 min i 175 grader. Sen på me bären o ti sist mazarinsmeten o tibax i ugnen 25-30 min. Pudra gärna florsocker över när dom ha kallna så blir d finare.

Ja kund ju tyvärr int smaka men ja litar på mina gubbar, o liiite på mitt eget omdöme faktiskt  


Jaaaaaha, va ska ja hitta på nu då? FAN va tråkigt att ligga hemma. Nähä förresten nu ha klockan blivi 11. Youtube youtube youtube. Vet ni förresten va Nunni kallar bluetooth? Varje gång man säger bluetooth säger han "d heter faktiskt blåa tuuubben"   



Nepz, nu slutar ja för nu....hoppas ni mår bättre än mig ida. Då har ni ju orken att skriva mängder me långa kommentarer åt mig, så ja har någo att göra här......vizzt?


Kram från mig


Praksi-loppan


Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards