Loppan & Livet

Alla inlägg den 8 april 2010

Av Loppan - 8 april 2010 13:18

Hej o Halloj bland molnen!


Vet ni va som förgyllde min dag igår? D va en mås. Å vet ni va måsen i fråga gjorde? Jo somliga av er vet d, men ni andra? Den sket mig rätt i kalufsen. Spröttz sa d, o ja snegla opp mot himlen, int regnar d ju...Sen förstod ja. Men alltså, ti saken hör att (o nu tror ni ja e ännu mer vrickad än d förut verkat) denna lilla SKIT-händelse förgyllde hela min dag. Ja ble så pigg o oppruskad av detta lilla SKIT-regn, ni anar int.

Alltså ja träffa K medan sonen va o scoutade, o efter d här (då ja bokstavligen brukar måsta släpa mig själv över trösklar o badkarskanter) föreslog JAG en volta me luftpumpning (här talar vi cyklar!!) o kärt dagis-besök. Sagt o gjort. Kallt va d som bara fasiken, men gott gjorde d!


Ida, för att hålla ångan oppe, försökte ja måla om huvu me lingonsylt. Int alls samma verkan, men ja tror d va värt försöke ändå. Många fick sig ett litet skratt  .

Vi ha knega me mjöl opp över örona ida, jag o M. Bakat limpor till imo, ostsemlor ti Flätanisterna o ti grannarnas beställning, kvargpajer till Pargasien o för länge sen beställda gluttesemlor. Sen testa vi oxå en sorts glutte-scones ja hitta recept på. Köpte en burk perunasuurimon (fråga inte mig va suurimo e på svenska men sån därna vita små bollar gjorda av potatismjöl antar ja, siir lika ut som bollarna man kokar trollgröt av) o på burken hitta ja ett recept som när ja va färdig me d såg ut så här:


3 glutenfria potatis-scones


2,5 dl helmi perunasuurimo

2,5 dl mjölk

2 dl glutenfritt mjöl

3 tsk bakpulver

50 gr olivolja

1 tsk socker

1 tsk salt

1 dl riven ost

1 tsk paprikapulver


Låt grynen svälla (GRYN heter d ju!!) i mjölken 30 min. Blanda sen ihop alla ingredienser o platta me mjölade händer ut 3 runda "bröd" på en plåt. Grädda genast i 210 grader ca 12 minuter.

Ät helst varma. Supergoda!!!


 

Okej, där va den dagen. Nu ha ja oxå gjort Snellman & Ahosmäki beställningarna för nästa vecka o koka panna cotta till imo.

Imo e d Freeeedaaaag    Så skönt sååå skööönt. För mig o Nunski blir d bibba & bastu. Sen på Lördag ska vi ut o shoppa lite åt honom. Pappa borde fixa över pengar imo, o nunni e i desperat behov av nya utebyxor o vårtossor. Vårtassar, låter lite roligt d me. Ja e slut i bolln, trött som en överkörd vårtbitare, färdig för fredag, fertil för en femma..Fertil Bertiiiil, d låter int lika men d liknar. Ida ska ja träffa Bertiiil, herrkkas i världen, o ja ska köra hem en bil ja aldri ha kört, herkkas igen. Vikke ansvar folk lägger över mina små sköra axlar   . Månne ägarn vet att ja tog fel på vänster o höger 1a gången ja körd inssin? elär att ja ibland när ja int ha kört på länge har svårt me att veta skillnad på gas o broms...Nåja, skit samma.


Ska googla lite trafikvett nu, sen e s schluss för ida,åååver o tuuut!!


Kramar på er som vill ha dom, o d e väl rätt så många d...  


frälsis-loppan




Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Skapa flashcards