Loppan & Livet

Alla inlägg den 11 juni 2009

Av Loppan - 11 juni 2009 19:40


Ja börjar va voiton puolella me den här veckan, ja ha klara de, fast ja många gånger tvivla på att nerverna sku räcka till...

Nu e d iaf nässtan Fredag ren. Min älskade uppskattade lilla köksnalle e tibax på Trädgårdsgatan o alla 470 bullar, 1124 morotssemlor o 212 maränger e knådade, rullade, bullade o spritsade. Viikken eftermidda!

Sku egentligen bara baka lite maränger ti marängsvissen imo, men hur d nu sen ble (ett tag sen ja lagat maränger) ble d VÄLDIGT mycke VÄLDIGT fluffig smet, o ja spritsa, o ja spritsa, o ja spritsa......


Sonen ba om ursäkt när ja kom hem, o vi ha tala ännu en gång om hur o vad o när man säger o int säger saker. Ett steg till åt rätt håll kanske.


Ja e så trött så ögona står ut ur huvu på mig. Ska hoppa i en snabb dusch, sen e de schlafen som gäller. Måst ju orka imo ju, då ska brudarna ut på vigulej ;-)


Marängerna ja:


6 äggvitor

1 dl socker


vispa riktigt hårt.


6,5 dl socker hälls långsamt i under vispning

2-3 msk citronsaft elä ättikssprit likaså.

Vispa tills stadigt, hårt o glänsande lixom.

Sen bara att spritsa :-)


ugn: 120 grader runt 1 timme. Lämna gärna marängerna i stängd öppen ugn över natten.


tjopps & ut


loppan



Av Loppan - 11 juni 2009 08:25


Hej!

Ja har nervsläpp! Jag som alltid bara strött guldkantade ord över min son har nu nervsläpp pga just honom. Ja sku ha kunna vrida nacken av honom igår hos veterinären. Igår kväll tala ja int mer me honom, skicka honom i säng 20.20 o där fick han ligga o fundera. D gjord han oxå, den lilla apan hadd nog precis lika illa att va som jag, för han va opp o pissa 14 ggr tror jag.  Men ett förlåt, neeeeeej neeeeej.


D e ingen jätteolydig son ja har (tror ja...) men han har en humor (mitt fel antar ja) som långt ifrån alla förstår. Så länge han int förstår d kan d bli lite småspänt nu o då. Men ja hoppas att d går in så småningom, så här när vi tar opp d igen o igen o igen. D e ju inga vetenskaper precis, elä okej en liten en e d kanske. Bara att lära sig liiiite HUR o VAD man kan säga till VEM.

Annars e d ju superbt att han int e blyg o så, men men, grodorna som flyger ur hans mun e långt ifrån superba....


Plus detta lilla nervsläpp har ja alltså ingen björn, ingen maskin som knådar degarna för mig. Å i o me att d e Torsdag ida (beställningarna går ut Fredag) e d här int så hemskt lägligt....

Ja borde dock få tibax den ida. Blir en jävla massa bakas i eftermidda alltså. Kanske ja blir jättesen...då kan ju sonen sitta där o tro att ja emigrerat ti Afrika pga av honom (HA!)

Nej nu e ja dum. Men d får man va ibland..

Ikväll ska vi tala me sonen o reda ut härvan. Annars kan ja int åka iväg på Kryssning imo. För sån e jag.


dansar en liten regndans för denna ruskiga dag. Nu skriker bullarna på mig!


loppan 






Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Skapa flashcards