Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 17 maj 2009

ÄNTLIGEN!! lyckade rågsemlor

Av Loppan - 17 maj 2009 15:20


Hejs Svejs i SöndasSkotsin ;-)


Ja ha äntligen, äntligen lyckats baka GODA rågsemlor. Faktiskt, dom både steg som dom sku o ble mjuka o goda. Ha allti tyckt att rågbröd o rågdegar e jobbiga. Dom antingen klibbar o e ti ett j****a besvär elä blir till hårda klumpar man kan ha ihjäl folk me. Men nu alltså, har ja åtm ett recept som heter duga. Kul kul.

Här e d förresten, om nån vill testa:


5 dl vatten

20 gr torrjäst

2 tsk salt

1 dl sirap

8 dl vetemjöl

100 gr smält margarin

4 dl rågmjöl

1 tsk anis


Knåda ihop allt i ca 10 min elä tills degen känns bra, int för kletig men int heller hård. Låt sen vila 25 min o baka slutligen ut runda semlor. Ställ kallt övernatten o grädda nästa morgon i 200 grader me ånga några minuter, sänk sen värmen ti 175 o grädda vidare i 15 min. Beror som vanligt på ugnen.


Av detta blir d runt 15 semlor om ja int minns fel, ganska stora såna.


En Semmel anyone?


 
 
Ingen bild

Torpedmamman

18 maj 2009 00:01

Hej Loppiz! Visste du om att jag leker torped på fritiden? Jag vet att jag kan spåra IP-ADRESSER så man kan stänga av folk, eller åtminstone blockera dem lite, men att jag dödshotar människor var något nytt. Roligt ju. Hoppas kunna komma vidare med min IP-sökning. Hör av mej sen. Ska försöka baka dina semlor. Du är underbar som är så kreativ, duktig, intelligent och skriver så OTROLIGT underbart. Min svenskalärare på Högskolan läser din blogg med stor behållning. DET du. Coolt. Att ha en egen stil är konst. Och konst är aldrig fel, utan kan bara tolkas utifrån varje individ. Och bäst av allt- tycker man inte om det rekommenderas man att låta bli att kommentera(om man inte bett att få konstruktiv kritik)och man kan bara sluta ögonen och avbryta och aldrig mera komma tillbaka. Om man inte tycker om. Men GÖR man det vill man ha mer. Och det är det fina. Man kan välja alldeles själv. Go on! Vila inför tisdag. Kramiz,

 
Ingen bild

loppz

18 maj 2009 05:38

NÄHHHÄ, din svenskalärare??? jösses, nu blir ja ju nervös ;-P
Kramar ti dig Torpeden, i sommar SKA vi siis!

 
Ingen bild

torpedfar

18 maj 2009 10:21

jag håller med svenskaläraren!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Skapa flashcards