Loppan & Livet

Alla inlägg den 20 januari 2009

Av Loppan - 20 januari 2009 18:46


Jaaahas,

ännu en dag e undan, nästan, ble en bra en igen. Jobbe flyter på som d ska, o Leena kommer att komma tibax ti köke o d e vi alla jätteglada över. Träffa Karoliina efter jobbe, hon e tibax från Makedonien nu. Vi sladdra runt på stan ett tag o nåla fast mina flyers. Jupp, nu ska d säljas Runebergare :-). Blåsten va dock sviiinigt rå o kall ida så vi hämta Nunni  o for ti Arnolds på kaffe. Dom har såååå god Latte. Sjukt e d ju att betala 3,30 för en f****ng kaffe men men.

Lova ju ta opp Runeberg här, elär åtm hans bakelser. Själva gubben o va han gjorde  kan ni läsa om här : RUNEBERG.

Ja fundera länge om ja sku blogga om Runeberg eller pruttlax. Gissa vikken som vann...nå, i o för sig, confused som ja e ble d ju ingendera, men pruttlax va nog snäppe närmare vinst. För KAN NI TÄNKA ER?!?!?! att efter gårdagens inlägg om fisiga sillar o brakande blåvalar, så tar dom ida på Bolibompa opp en tittarfråga!!!o VIKKEN kan den tänkas va då???

Jo, fiser o rapar fiskar?

Ja hörde d ända ti köke där ja stod, o d tog ju int länge före totalkaos rådde i soffan i vardagsrumme. Nun fullkomligt tjööööööööööööööt :-D

Nog om d. Nu e fiskar o fisar avklarat i denna blogg, åtm för ida ;-)


Runebergare ja, riktigt goda bakelser som äts 5e Feb här i detta landet. Dom ska va ordentligt dränkta i punsch eller annan sprit o ha mycke mandel o skorpsmulor i degen. Hallonsylt o glasyr on top o Runeberg sku ha vari salig.

Recept finns säkert lika många som hår på mitt huvud men här kommer nu ett :

Runebergs tårtor

2 ägg
3 dl socker
2 dl grädde
2 tsk bakpulver
1 dl hackad mandel
200 g smält smör
4 dl skorpmjöl
4 dl vetemjöl
(punch)

Vispa ägg och socker. Blanda alla torra ingredienserna. Tillsätt grädde och det avsvalnade  smöret i ägg smeten, därefter de torra ingredienserna.

Portionera smeten i väl smorda formar (20-24 st.) och grädda i 200 grader ca 12 min. Fukta eventuellt (inga eventuellt!!!!) de varma tårtorna med punch. Dekorera de avsvalnade tårtorna med vit sockerglasyr och hallonsylt.


Riktiga formar för Runebergstårtor kan vara ganska svåra att komma över, men muffinsformar går ganska bra dom me. Formen blir ju förstås liite annorlunda. Själv har ja i år slått på stort o beställt en RIKTIG-RIKTIG form åt mig :-) :-) En sån härn: mina nya formar . Går o väntar på den varje dag :-)


Ja ja jo jo, d här ble en mycke mindre osakli blogg tycker jag, elär va?

Nu kan ja när ja rikit lägger manken till ;-)


Men nu har ja int tid för er elä mitt dravel mer, här ska läsas Jonna & Gorillan


KraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaM

Runebergar-loppan




Av Loppan - 20 januari 2009 12:00


Hepz!

Ruschen här e över. Nu funderar ja på hur friskt vattengrönt luktar/doftar? (så här efter fisande fiskar vet man ju int vikke man ska våga skriva)

Endel dofter tycker ja man lixom känner i näsan ren när man läser beskrivningen på flaskan, men friskt vattengrönt? siir ju slamm o sjögräs framför mig. Skrivs slammmm förresten me hu många m?

Så där står d alltså iaf på vår tvål, dailys nestesaippua, här på Kringlan. Så ja börja fundera...

D här va nog d mest osakliga blogginlägg ja kommi me på länge. Känner lite att hela jag nog e ganska osaklig ida ;-)

Däfför ska ja nu resa min osakliga gump o gå o baka mina osakliga havrepuckon.

Tack ännu för alla era fina F-ord :-)


osakliga-loppan

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards