Loppan & Livet

Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

kaurakiekkon = havrepuckar???

Av Loppan - 14 januari 2009 13:42


Jupp, elär först o främst hej. Ännu en dag utan blogg före kl.14.00, va eeee d som gått snett? Ha ni ens saknat mig?

Kan ju berätta att ja skött mitt jobb iställe ida ;-) Lite småkli i bloggfingrarna ha ja känt av men men, kallar plikten så kallar den.

Nu när ja e färdi me dagens sista jobb, kaurakiekot (måst väl bli havrepuckOn på svenska?) känner ja att ja ändå måst dela me mig lite av alla mina svallande känslor för dessa deghögar.

D första, elär DEN första, jag tänker på e min mor. Hon har under hela min livstid (antagligen sin egen oxå) vägrat baka bulla o bröd. Hon skyller på att hon int kan knåda. Vem fan kan knåda? Int vet ja... d hör int hit.

Bröden ja baka ida e helt unfuckingbelievably super! sååå lätta, snabba, o hör här...INGE KNÅDAS! :-)

Här kommer recepte, ikväll lägger ja till en bild bara ja hinner o minns. Som ni kanske vet har ja ibland en liten tendens ti att bli smått tankspridd. MEN ja kom ihåg att ta ut roskis i morse!!! den ha stått o väntat i några dar...


8 dl varm mjölk

6 tsk torrjäst

6 dl havregryn


Blanda detta o låt stå 5 minuter. Ha sen i:


7,5 dl vete

3 msk farin

6 msk olja

1,5 TSK salt(d va här fele va förr)


Blanda me en slev tills allt e blandat. Skeda sen ut "kökkön" (blir 22st) på plåtar o platta ut dom me hjälp av händerna o mycke mjöl. Jäs ca 30 min o grädda i 175 grader (jobbugnen)10-15 min.


Mjuka o goda blir dom, ska skriva helt ärligt sen när ja ha smaka ;-)


Nu ska ja byta om o ta mig hemåt. MOMMO (hon hatar att kallas så, men märk att d då ska uttalas MOMMMMO, på rikti pargaasiska, int måmmå alltså utan mOmmmmO) hämtar Nunski ida så ja får gå raaka vägen hem.


Jaajjaajjajaja, 5 minuter på mig att pysa o här sitter ja ännu...


Ha en braaaa fortsatt onsdag! Snart ä d helg igen :-)


LyckoLoppan


 
 
Breezie

Breezie

14 januari 2009 15:18

Ja ska jag vara ärlig så har det känts lite tomt när du inte har bloggat ;) Men det är väl bra att du har att göra på jobbet. Själv ska jag åka och simma lite. Hej svejs

http://breezie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

loppan

14 januari 2009 19:32

ojjj va snällt sagt! hoppas simningen gick bra.

 
Ingen bild

mia

14 januari 2009 21:12

halleluja!!! ett icke-knådar-recept!!! du e min bröd-gudinna :o) ska geeenast imoron pröva dina kökkön! jippiii :P

 
Ingen bild

brödmoran igen

15 januari 2009 09:11

Haaaaaaaaaaaaaaaaaalleluja! du får höra av dig sen om dom ble lika bra som mina ;)

 
Ingen bild

mor i stugan

15 januari 2009 21:25

ja vilken lycka med en deg som inte ska knådas! nåt för lilla mej! Ska prova genast då vi kommer hem från reeeesaaaan...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 12 januari 2015 17:13


Hej här har ni mig igen. E totalslut efter 2 dagar av grubblande o hårslitning. Tito e betydligt piggare nu, vill leka hela tiden o smaskar glatt i sig allt jag sätter i skålen, hittills bara sej o spad o lite piimä men iaf. Jag kan inte fatta va som...

Av Loppan - 10 januari 2015 18:02

Äntligen e pajen i ugnen! Fick ett tips på grönkålspaj av min far, en glutenfri botten på kikärter o mandelmjöl, d måst ju testas . Receptet är från DN o ni kan hitta det HÄR.    I övrigt bara undrar jag, fast jag INTTTTE vill klaga, om d faktisk...

Av Loppan - 9 december 2014 20:59


Pling pling på bloggen. En liten tid sen sist   Eeeeeeevigheter sen sist alltså, men jag hinner inte gå in på allt som har hänt. Egentligen, va ha hänt heller (ha haa) annat än att vi yrar på som bara vi kan. Snart e d Jul o vi förbereder oss me sj...

SOS

Av Loppan - 3 juli 2014 08:43

Sjukstugan här igen. Överallt ligger d sjuklingar. Lätt att tänka på byke o packas när än den ena rumpan ska putsas, än den andra halsen lindras. Stora ljusröda tabletter ska klämmas ner i doggens hals mårån o kväll, o hans rumpa ska putsas så ofta s...

Av Loppan - 22 juni 2014 20:18

Förlåt, d ha int hörts av mig på en tid igen. D blir allti så mycke allt möjligt dom sista veckorna före semestern, o nu närmar den ju sig verkligen me stormsteg. Stormar gör d iofs annars oxå.... men iaf, FEM dagar jobb kvar, fem ynkliga små fjutted...

Presentation

Minilexikon i muminländska

Fråga mig

35 besvarade frågor

stat

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

LÄNKAR HIT & DIT

Bloggar av mammor och gravida
Reggad på Commo.se

Mina recept

start

Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards